היום שאחרי המלחמה: ישראל בוחנת מודל ניסיוני לניהול רצועת עזה באמצעות יצירת מובלעות הומניטריות שאמורות להיות נטולות פעילי חמאס, כך דווח בעיתון פייננשל טיימס הבריטי.

על פי הדיווח, תוכנית הפיילוט תושק בקרוב בשכונות עטאטרה, בית חאנון ובית לאהיה שבצפון רצועת עזה כהכנה ליום שאחרי המלחמה. במסגרת התוכנית, צה"ל יעביר סיור הומניטרי דרך מעבר ארז לידי פלסטינים מקומיים שנבדקו ויחלקו את הסיוע. בשלב ראשוני, כוחות צה"ל יאבטחו את החלוקה ובהמשך תורחב אחריותם של אותם פלסטינים, זאת במטרה להשתלט על השלטון האזרחי באזור.

אירוע מבודד וחריג? פלסטינים נוספים טוענים כי נקשרו לרכב צבאי | דיווח
בזמן שצה״ל תקוע בעזה - בפיקוד צפון מכינים את הקרקע למטרת העל

אם התוכנית תצליח, ישראל תרחיב את המובלעות ההומניטריות גם לאזור הדרומי של רצועת עזה, כאמצעי להחלפת הנהגת החמאס לאחר שני עשורים של שלטון ברצועה. עוד דווח כי התוכנית הישראלית נתפסת כדרך להפעלת לחץ על חמאס במטרה לקדם את המגעים לעסקת חטופים בין ארגון הטרור לישראל.

חמאס על משאיות הסיוע (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
חמאס על משאיות הסיוע (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

נזכיר כי במאמר שפורסם ביום שישי האחרון ב"וושינגטון פוסט" פורסמו פרטי תוכנית "היום שאחרי" שהציג גלנט לבכירי הממשל במהלך ביקורו בוושינגטון. על פי הדיווח, גלנט אמר כי הממשל הזמני בעזה יפוקח על ידי כוח משותף של ארה״ב ומדינות ערביות מתונות, בהן מצרים, ירדן, מרוקו ואיחוד האמירויות.

עוד דווח כי כוח פלסטיני מקומי יהיה אחראי לשלטון האזרחי. הכוח המקומי יאומן על ידי חיילים אמריקאים שמוצבים היום בירושלים ומסייעים לרשות הפלסטינית. האמריקאים חושבים שמדינות ערב יסכימו להשתתף רק אם ישראל תסכים שהרשות הפלסטינית תהיה מעורבת בשיקום רצועת עזה.

מקור פלסטיני אמר לסקיי ניוז בערבית כי בכיר הרשות הפלסטינית חוסין א-שיח' מבקר היום בדוחא, כדי לדון עם הנהגת חמאס לגבי ניהול רצועת עזה ב"יום שאחרי". לדבריו, "נראה שחמאס ריכך את עמדותיו לגבי השתתפות הרשות הפלסטינית בשלטון בעזה".