ניתוח של מכון המחקר ״עלמא״, לחקר האתגריים הביטחוניים על גבול הצפון, מראה כי במהלך חודש יוני האחרון בוצעו 288 התקפות בזירה הצפונית נגד ישראל, בממוצע של 9.6 התקפות ביום. זאת, לעומת 320 התקפות בחודש מאי, בממוצע של 10 תקיפות ביום.

עד אמצע החודש, ניכר כי עצימות האש של חיזבאללה הייתה גבוהה, במיוחד לאור חיסול מפקד יחידת נצר בחזית הדרום, טאלב סאמי עבדאללה (אבו טאלב) ב-11 ביוני. תקיפות התגובה לחיסול הבכיר של חיזבאללה נמשכו שלושה ימים, בהם כמות ההתקפות – הייתה גבוהה במיוחד. ״לאחר מכן, ב-15 ביוני, תחילת חג עיד אלאדחא - חג הקורבן, חיזבאללה האט את התקפותיו שנמשכו בעצימות נמוכה יחסית, לעומת החציון הראשון של החודש״, פירטו במכון.

הנשק שובר השוויון של ישראל נחשף? "יש לנו יכולות" | האזינו
בזמן שצה״ל תקוע בעזה - בפיקוד צפון מכינים את הקרקע למטרת העל

״בהשוואת סך כל הנתונים החודשיים, ניתן לראות שחודש יוני מתקרב בעצימותו לחודש מאי, שהיה עד כה החודש העצים ביותר של תקיפות חיזבאללה כנגד ישראל מאז אוקטובר 2023״, כך הם קובעים. ״חודש יוני 2024 הוא למעשה השלישי בעצימותו - ואילו דצמבר 2023 - הוא החודש השני בעצימותו.

פגיעת רקטה בקרית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
פגיעת רקטה בקרית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

מבחינת אמצעי הלחימה, במכון המחקר קובעים כי חלה ירידה משמעותית בתקיפות טילי נ"ט בחודש יוני. החודש התרחשו סה"כ 57 תקיפות בשימוש בטילי נ"ט - לעומת 95 בחודש מאי. אולם, חלה עלייה בלקיחות האחריות של חיזבאללה על שימוש בכטב"מים מתאבדים: סה"כ 75 אירועי שיגור כטב"מים בחודש יוני, מתוכם חיזבאללה לקח אחריות על 37 תקיפות באמצעות כטב"מים מתאבדים. זאת לעומת 85 אירועי שיגור כטב"מים בחודש מאי, מתוכם חיזבאללה לקח אחריות על 25 תקיפות באמצעות כטב"מים מתאבדים.

מנתוני הכטבמי"ם ניתן ללמוד על החודש האחרון כי למרות הירידה הכללית בכמות אירועי הכטבמ"ים, חלה עלייה בכמות הכטב״מים המתאבדים ששוגרו על ידי חזבאללה. אמצעי הלחימה בעל השימוש הגבוה ביותר החודש, כמו בחודשים הקודמים, הוא ירי תלול מסלול. כמות אירועי תלול מסלול גבוהים בקצת מהחודש הקודם - 144 בחודש יוני -  לעומת 139 בחודש מאי. בנוסף, החודש בוצעו 6 תקיפות בשימוש בנשק נגד מטוסים, טילי קרקע-אוויר, שכללו אירוע של הפלת כטב"ם ישראלי מסוג הרמס-900 ב-10 ביוני.

מפתיחת המלחמה בצפון ב-8 באוקטובר 2023, בוצעו 2,295 התקפות נגד ישראל בגבול הצפוני, ומרביתן המוחלט בוצעו על ידי חיזבאללה. 48.8% מכלל התקיפות בוצעו נגד יעדים אזרחיים או אירועים בעלי פוטנציאל גבוה לפגיעה באזורים אזרחיים. לדוגמה, ביום חמישי ה-27 ביוני, חזבאללה לקח אחריות על שיגור רקטות גראד לעבר בסיס ביריה. רוב הרקטות שלא יורטו - נפלו בשטח הכפר ביריה וגרמו נזק לבתים אזרחיים.