בדרך למלחמת התשה? הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני שיגר היום (שני) את אחד המטחים הגדולים ביותר לעבר ישראל לאחר חודשים, באותו הזמן שבו צה"ל נכנס מחדש לשג'עיה - שכונה בעיר עזה שהיה בה כבר, במבצע שהסתיים בתחילת אפריל. דווח כי לעבר ישראל נורו 20 רקטות. שני אלו הם סימנים מובהקים שיכולים להראות כי המלחמה עלולה להפוך למלחמת התשה מתמשכת, כשהכוחות החמושים הפלסטינים מתארגנים ומתחמשים מחדש.

במאמר שפורסם בוול סטריט ג'ורנל נכתב כי הפלישה לשג'עיה בעיר עזה, שהחלה בשבוע שעבר וגרמה למשפחות פלסטיניות לברוח על נפשן, מראה כמה קשה לישראל להשיג את מטרת המלחמה של הממשלה - ניצחון חמאס והשמדתו ברצועה. זו אינה הפעם הראשונה שצה"ל חוזר למקום שממנו נסוג, כיוון שחמאס התארגן מחדש והשיג שליטה על אזורים מהם צה"ל יצא. צה"ל חזר גם לג'בליה בצפון הרצועה ולבית החולים שיפא. אנליסטים ביטחוניים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי נראה שישראל נמצאת בסכנה לשקוע לסכסוך ארוך טווח עם חמאס, תוך שארגון הטרור מוכיח שיכול לשרוד עם תמיכה מסוימת מהאוכלוסייה בעזה.

הותר לפרסום: סמל אורי יצחק חדד נפל בקרב בדרום הרצועה

פעילות צה"ל בעזה (צילום :דובר צהל)

בחמאס טוענים שהם נלחמים בחזרה. אתמול שחררו סרטון שלטענתם מראה שיגור פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל באזור. כל אלו כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו מכריז שוב ושוב שלא יסיים את המלחמה ללא "ניצחון מוחלט" על החמאס, וכשבצה"ל אמרו בפומבי בחודש שעבר שהשמדת ארגון הטרור באופן מוחלט - היא מטרה בלתי ניתנת להשגה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"חמאס מגייס לוחמים כל הזמן"

יוסט הילטרמן, מנהל התוכנית למזרח התיכון וצפון אפריקה בקבוצה בינלאומית, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מדובר בביצה טובענית: "זה יהיה סכסוך בעצימות נמוכה במשך המון זמן. אפשר להשמש במבצע צבאי כדי לדחוק את החמאס, אבל בסופו של דבר הם מוצאים את הדרך בחזרה דרך המנהרות - או מעל הקרקע. הם מגייסים מתגייסים חדשים בכל יום - צעירים שאיבדו את משפחותיהם, למשל, מגיעים להתגייס".

עוד אנליסטים צבאיים אומרים ל"וול סטריט", שהחמאס העביר את כוחותיו ממקום למקום, ולעתים קרובות נמנע מעימות ישיר עם צה"ל כדי לשרוד ולנהל מערכה - תוך שימוש בטקטיקות של פגע וברח. "אני לא מאמין שהחמאס מחפש קרב רחב היקף ופתוח בו כל כוחותיו בשדה מחכים לנו לחסל אותם", אמר תת-אלוף (במיל') אסף אוריון, "הם נעים סביב ונמנעים ממגע במובן הרחב כי הם עובדים על שימור כוח".

"נחזור לכל מקום שאליו חמאס יחזור"

בכיר צבאי אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" שהמבצע הצבאי בשג'עייה אכן נועד כדי למנוע מהחמאס להתארגן מחדש שם. הצבא הישראלי אומר שעשרות מחבלים נהרגו עד כה באזור וכי אותרו כלי נשק רבים, תוך פשיטה על מתחמים ממולכדים ופירטק מתקני אחסון וייצור נשק. "אנחנו נתמרן שוב ושוב בכל מקום שנראה שיש ניסיון להתארגן מחדש או ניסיון לנסות ולמשול מחדש או ניסיון להכניס כל מיני כלי נשק", אמר הבכיר מתוך הלחימה בשג'עייה.

עוד ציין שהחמאס מנסה לתקוף את ישראל משם על ידי ירי מרגמות ורקטות מעל הקרקע אבל גם מתחת לאדמה דרך מנהרות תקיפה. "אנחנו לא נאפשר לזה לקרות," הכריז. הוא ציין שהפשיטה האחרונה התבססה על מודיעין. "לא הייתי נכנס אם לא היה לי מידע", אמר. בתוך כך, בישראל הכריזו שהם מתכוונים לחסל מנהרות, במיוחד אלה שיכולות לשמש להתקפות לתוך ישראל, ומתחמים מעל הקרקע שהחמאס השתלט עליהם בשג'עייה.

"החלום הגדול ביותר כרגע - להשיג מים למשפחה"

מוחמד עסאף, אב לארבעה, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" שהוא ומשפחתו ברחו משג'עייה שעות לאחר שהתקיפות פגעו קרוב לבניין שלו ביום שישי האחרון: "נאמר לנו שהטנקים שהתקדמו בימים האחרונים נכנסים, אז רצנו רק עם הבגדים שלבשנו. החלום הגדול ביותר שלי כרגע הוא להשיג מים למשפחה שלי".

הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

עסאף ומשפחתו, כמו אחרים שברחו משוג'עייה, התקדמו לאזורים המערביים של עיר עזה כמו רימאל, שכונה יוקרתית בעיר עזה שכעת הרוסה ברובה. הצבא הוציא ב-27 ביוני אזהרות הקוראות לפלסטינים במזרח עיר עזה לעזוב למען בטיחותם. כ-60,000 עד 80,000 אנשים נעקרו באותו יום מאזורים במזרח וצפון-מזרח עיר עזה, לפי משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים.

שג'עייה ראתה לחימה עזה מוקדם יותר במלחמה והייתה מקום אחד האירועים הקטלניים ביותר בצד הישראלי כאשר תשעה חיילים נהרגו בדצמבר במארב של מיליטנטים. בני ערובה הוחזקו גם באזור. ב-15 בדצמבר, הצבא הישראלי הרג בטעות שלושה חטופים לאחר שטעה וחשב שהם מחבלים.

צה"ל טוען שהרג כ-14,000 מיליטנטים ברצועה, כמחצית מלוחמי החמאס שהוא מאמין שפעלו בעזה בתחילת המלחמה, אבל החמאס עדיין מסוגל לגייס לוחמים.