הקמת חטיבת "ההרים" על גבול סוריה-לבנון מסמלת שלב חדש במאמץ המבצעי של צה"ל באזור הצפון. החטיבה החדשה, שתתפרס בין הר דב להר החרמון, פועלת תחת אוגדה 210 ומיועדת להתמודד עם האתגרים הייחודיים של האזור. סמח"ט החטיבה, סגן-אלוף ג'מיל, משתף את "מעריב" בראיון בלעדי ומספר על הדרך להקמת החטיבה, מטרותיה והאתגרים העתידיים עבורה.

הצורך בהקמת חטיבת "ההרים" נולד מתוך השינויים במציאות הביטחונית באזור. "כחלק מהתאמת המענה המבצעי למול המציאות המשתנה בגבול הצפון, הוחלט על הקמת חטיבה מרחבית חדשה", מסביר סגן-אלוף ג'מיל. "החטיבה החדשה היא בעצם חלק מהתאמת המענה לאחר אירועי שבעה באוקטובר והצורך שנולד פה. הוחלט לפני כמה חודשים להקים את החטיבה, חטיבה דו חזיתית בגבול סוריה-לבנון שתהיה אמונה על המרחב".

חוסכים בפגזים, משבר אמון במפקדים: התמונה מעזה שצה"ל לא רוצה שנראה?
מחקר חושף: ההשלכות הקשות של המלחמה על בני משפחות החטופים

סא"ל ג'מיל, נשוי ואב לשני ילדים, מספר על דרכו הצבאית עד כה: "הייתי בגדוד חרב עד תפקיד המ"פ, ולאחר מכן הייתי סמג"ד גדוד 51 גולני". לאחר תקופה בגולני, ביצע הסבה לטנקים והיה סמג"ד טנקים. בשלוש השנים האחרונות כיהן כקצין המבצעים של אוגדת הבשן 210, ומשם הגיע לתפקידו הנוכחי כסמח"ט חטיבת "ההרים".

החטיבה החדשה מתמודדת עם אתגרים רבים ומגוונים, "האתגרים של החטיבה הם תנאי קרקע ומזג אוויר יחודיים, שמצריכים מענה מבצעי ייחודי", אומר ג'מיל. "החטיבה החדשה תהווה מוקד ידע של לחימה בשטח שכזה, שטח מורכב מאוד. אצלנו בחטיבה קיימות יחידות מיוחדות שמתמחות בלחימה בשטח הררי ובמזג אוויר קיצוני, והחטיבה בעצם מהווה קורת גג לכל היכולות ולכל היחידות שמתמחות במרחב ההרים".

תרגול צה''ל בזירה הצפונית (צילום: דובר צה''ל)
תרגול צה''ל בזירה הצפונית (צילום: דובר צה''ל)

לצד משימת ההגנה, החטיבה מחויבת גם למשימות התקפיות בלבנון כשיידרש. "השבוע סיימנו תרגיל חטיבתי שבחן את התוכניות האופרטיביות שלנו", מציין ג'מיל. "אנחנו מאוד מחוזקים, מאוד כשירים ומוכנים לפעולה. המשימה שלנו היא להגן בגבול הצפון ולהיות מוכנים לכל תרחיש".

בשבועות האחרונים עברה החטיבה החדשה אימונים אינטנסיביים, כדי להבטיח את מוכנותה. סא"ל ג'מיל מעדכן: "סיימנו תרגיל חטיבתי שבעצם מתרגל את התוכניות האופרטיביות שלנו", ומוסיף: "במהלך התרגיל, בחנו את כל ההיבטים של הלחימה בשטח הררי וקיצוני, והתמקדנו בשיפור התיאום והיעילות של כל היחידות תחת החטיבה". הוא מדגיש: "עכשיו אני יודע להגיד שאנחנו מוכנים ומאוד כשירים".

בהמשך הוא מציין מקור מוטיבציה נוסף: "המשימה הראשונה שלנו היא להגן בגבול הצפון. אנחנו רוצים שתושבי הצפון ימשיכו לתמוך בנו – התמיכה שלהם היא הרוח הגבית לכל החיילים בגזרה. נמשיך לפעול בנחישות לשנות מחדש את המציאות הביטחונית ולהחזיר את התושבים לביתם, כמה שיותר מהר". כמו כן הוא מבטיח: "אנחנו לא נחזור למציאות הביטחונית כפי שהייתה בשבעה לאוקטובר – אף אחד לא יאיים על תושבי הצפון".

הקמת חטיבת "ההרים" היא תגובה ישירה למציאות הביטחונית המשתנה בצפון הארץ. תחת פיקודו של סגן-אלוף ג'מיל, החטיבה צפויה לשפר את המענה המבצעי באזור, ולהוות מוקד ידע חשוב ללחימה בתנאים הקשים של גבול סוריה-לבנון. 

תרגיל צה''ל בזירה הצפונית (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל צה''ל בזירה הצפונית (צילום: דובר צה''ל)

"צה"ל, פיקוד צפון, אוגדת הבשן וחטיבת ההרים מחויבים להגן על תושבי הצפון ולהבטיח שהם יוכלו לחיות בביטחון ובשלווה", מסכם סא"ל ג'מיל.

בפיקוד הצפון הסתיים היום תרגיל ההקמה של החטיבה. בצה״ל אומרים כי התרגיל החטיבתי הוא חלק מהגברת המוכנות למלחמה שעלולה לפרוץ בזירה הצפונית.

תרגיל צה"ל בזירה הצפונית, "חטיבת ההרים" (צילום :דובר צה"ל)

החטיבה, שהוקמה על שלד חטיבת ״החרמון״, השלימה כאמור תרגיל חטיבתי ראשון, שכלל תרחישי התקפה בלבנון, בניהם לוחמת סבך, לוחמה בשטח בנוי והיתקלות מול אויב. בסיום התרגיל התקיים טקס בו נחשף לראשונה תג היחידה של החטמ״ר. בפיקוד הצפון אמרו כי ״צה״ל ממשיך לפעול למען ביטחון מדינת ישראל ותושבי הצפון ומבצע חידושים בהתאם לצורך המבצעי".