מערכה בלי אות מערכה בלי שם. ממשלת ישראל נמנעת מזה כבר תשעה חודשים לקרוא למלחמה בשם רשמי או לאפשר לקבוע אות מערכה. התוצאה: משרד הביטחון נאלץ להניח מצבות זמניות על קברי הנופלים.

בית קברות צבאי (צילום: אבשלום ששוני)
בית קברות צבאי (צילום: אבשלום ששוני)

על פי הנהוג בחוק הנצחת החייל, לוחם שנפל בקרב במהלך מלחמה נחקק על המצבה בקברו הכיתוב: ״נפל במערכה…״ עם שם הרשמי של המלחמה. אולם עד עתה לא נקבע שם רשמי של המלחמה וצמד המילים ״חרבות ברזל״ הוא השם הראשוני שהוציא המחשב הצה״לי לפקודת ההגנה של המערכה ועד עתה משתמשים בשם הזה למערכה.

אולם משפחות נופלים סירבו שעל המצבות יחוקק השם הזמני הלא רשמי ״חרבות ברזל״ ובסיכום של משרד הביטחון, אגף כח אדם בצה״ל ונציגות יד לבנים נקבע כי על דברי החללים תונח מצבה זמנית ובה הכיתוב הזמני על לוח המצבה ״נפל בקרב״. בקרב משפחות הנופלים יש כעס כי תשעה חודשים שממשלת ישראל לא מצאה זמן לקרוא למלחמה בשם. לטענת אחד גורם ביד לבנים, לממשלה היה זמן לקיים דיון ולבחור שם למשרד החקלאות וביטחון המזון ״זה היה חשוב ודחוק יותר״, אמר.

מיד אחרי התקיפה של איראן, נחשף האיום של ביידן לנתניהו | דיווח דרמטי
בקרוב אצל חיזבאללה? הכטב"ם המתאבד הקטלני מסין שמדאיג את העולם

קבר של לוחם שנפל ב-7 באוקטובר (צילום: אבשלום ששוני)
קבר של לוחם שנפל ב-7 באוקטובר (צילום: אבשלום ששוני)

יו״ר יד לבנים, אלי בן שם, סיפר ל"מעריב" על הפארסה סביב הנצחת הנופלים במערכה בעוטף עזה, בגבול הצפון, ובלחימה הנמשכת בתוך הרצועה כבר 271 ימים: ״הרבה משפחות לא היו מוכנות שעל המצבה יהייה רשום הכיתוב ׳חרבות ברזל׳ זה לא שם המלחמה. לכן במשרד הביטחון נקבע כי המצבות בקברי החללים יהיו זמניים. ויכללו את הכיתוב 'נפל בקרב'״.

"אנחנו ציפינו שהממשלה תגדיש חצי שעה של דיון כדי לבחור שם למלחמה. ציפינו שיעשה מעשה שיבקשו מהציבור להציע שמות למערכה לעשות איזה מהלך אבל כמו דברים אחרים הממשלה גוררת רגלים. כלום לא זז״, אמר יו״ר יד לבנים אלי בן שם.

בית קברות צבאי (צילום: אבשלום ששוני)
בית קברות צבאי (צילום: אבשלום ששוני)

״יש פה יותר מ-750 נופלים שהמצבות שלהם הן זמניות. הכאב של המשפחות הוא גדול. הן חרדות לכל אות שמופיע על המצבה של הילד או הילדה. ראינו איזה מאבק עשינו מול משרד הביטחון כדי להוסיף את הכיתוב: ׳הי״ד׳. מבחינת חלק גדול מהמשפחות החלפת הכרית על המצבה זה כמו הלוויה מחודשת, זה לפתוח את הפצעים מחדש. אני מקווה שמשהו מהשרים יתעשת ויעשה מעשה ויוביל סוף סוף לבחור שם למלחמה. כדי שניתן להנציח בכבוד הראוי את הלוחמים שנפלו בקרבות. וניתן נחמה מסוימת למשפחות״, הוסיף. 

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "אנו משתתפים בצער המשפחות שיקיריהן נספו במלחמה. בהתייעצות עם המועצה הציבורית להנצחת החייל שנעשתה בתחילת המלחמה, החליטו משרד הביטחון וצה"ל כי עד לסיומה, כל המצבות הצבאיות יישאו באופן זמני את הכיתוב האחיד 'נפל בקרב'. מדובר בהחלטה זמנית. בתום המלחמה ולאחר שהממשלה תאשר שם רשמי למלחמה, יוחלפו המצבות בתיאום עם המשפחות השכולות".