מקורות יודעי דבר אמרו לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה כי השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין "שידר בביקורו האחרון בביירות לפני שבועיים כי ישראל תסיים את 'פעולות האיבה הגדולות' בעזה תוך שבועות, ותפרוס מחדש את כוחותיה". עוד נחשף, כי הוא ציין שממשל ביידן פועל להחיות את טיוטת ההסכם עם חמאס, למרות שהלחץ המצרי והקטארי לא הניב תגובה מהצד הפלסטיני.

בפגישתו עם יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, אמר הוכשטיין: "אנחנו יודעים שחזית לבנון קשורה למלחמה בעזה, ואין מקום להסדר מדיני כלשהו בגבול לפני שהמלחמה שם תסתיים".

בעקבות הפארסה: מצבות זמניות מונחות על קברי הנופלים במלחמה
משימה כמעט בלתי אפשרית: הסוד הגדול של סינוואר יוצא לאור

בהתאם לכך, השליח האמריקאי התייחס לנקודות הבאות:

ראשית, חיזבאללה, מתוקף בריתו עם חמאס ויחסיו החזקים עמו, צריך לספק סיוע בפעולה לעצירת המלחמה על ידי שכנועו לקבל את יוזמת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בהתבסס על התחייבותו האישית של האחרון, שאם יוחלט על הפסקת אש המלחמה תיפסק לגמרי.

שנית, אם חיזבאללה לא מוכן לתקשר עם חמאס, מדוע הוא רוצה להשאיר את חזית לבנון פתוחה אם ישראל תחליט להפסיק את ה"פעולות הגדולות"?

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Issam Abdallah)
עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Issam Abdallah)

שלישית, הוכשטיין ציין כי ישראל "ניצבת בפני משבר גדול עקב עקירתם של 100,000 תושבים, ואיש לא יכול למנוע ממנה לבצע כל פעולה צבאית נגד לבנון, למרות שאנו דוחים זאת".

היערכות פיקוד צפון באזור גבול לבנון (צילום :דובר צהל)

לפי העיתון הלבנוני השליח האמריקאי שאל: "מה יקרה אם חיזבאללה יסכים איתנו לחזור, כשהמבצעים הגדולים בעזה ייפסקו, ללחימה שהחלה ב-8 באוקטובר? כלומר, להגבלת העימות ל'אזורים הכבושים'".

"לאחר מכן תהיה הפסקת אש לאורך הגבול, שתאפשר לעקורים הלבנונים לחזור לבתיהם ולמפונים הישראלים לחזור לכפריהם בצפון ישראל, ואחריה נדון בהסדרים מתאימים לניהול המצב בדרום". הוא הדגיש כי "ארצות הברית דואגת לעזור להחיות את הכלכלה המקומית בדרום ומוכנה לתמוך אם חיזבאללה יגיב ויפסיק את האש".

בניין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
בניין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

לפי הדיווח יו"ר הפרלמנט ברי אמר בתגובה: "הפירוש של עצירת המבצעים הגדולים בעזה אינו עצירת המלחמה. לכן, החזית כאן לא תיעצר אלא אם תיפסק לחלוטין 'התוקפנות', 'כוחות הכיבוש' ייסוגו מעזה ו'ההתנגדות בפלסטין' תכריז על הפסקת אש". הוא הוסיף: "אני לא חושב שחיזבאללה מוכן לדון עם חמאס מה הוא עושה בניהול הקרב בשטח או בניהול המשא ומתן המדיני".