לא רק בסיסי צבא סודיים: תוכנית הגרעין האיראנית מבוזרת וחלקים משמעותיים ממנה נמצאים מוסווים בתוך אוניברסיטאות ומוסדות חינוך ברחבי המדינה. כך נטען היום (רביעי) בדיווח של רשת הטלוויזיה הסעודית אל-חדת'.

על פי הדיווח, המשטר האיראני עושה בשנים האחרונות מאמץ משמעותי להסתיר חלקים מתוכנית הגרעין בתוך מוסדות אזרחיים, באופן שאמור להקשות על פעולה צבאית אפשרית. לטענת הערוץ, האיראנים העבירו מרכז פיקוד ומרכז לרכישת מרכיבים לתוכנית הגרעין לתוך תחומי האוניברסיטה האיסלאמית אזאד בטהרן, הנחשבת לגדולה מסוגה באיראן. "הפרויקט המשמעותי ביותר מאלה המוסווים בתוך האוניברסיטה נוגע למה שמוגדר כמחקר אודות הפיזיקה של הפלזמה", נטען אתמול בשידור, "בראש התוכנית עומד ד"ר מחמד קוראן נוויס, וזאת בנוסף לשיתוף פעולה שהוא מנהל עם תוכנית הגרעין באיראנית בתחום הלייזר. 

בנוסף, בשנת 2019 חתם ראש מחלקת הפיזיקה באוניברסיטה רוחאללה קאדרי על חוזה המאפשר למדעני הגרעין של המשטר להשתמש בתשתיות האוניברסיטה". לטענת הערוץ, "על מנת להימנע מהטלת סנקציות בינלאומיות על האוניברסיטה, העובדים הקשורים לתוכנית הגרעין התבקשו להציג את הפעילות שלהם במסווה של חברות קש".

כור גרעיני באיראן  (צילום: רויטרס)
כור גרעיני באיראן (צילום: רויטרס)

"לצד אזאד, אוניברסיטאות נוספות באיראן שיחקו תפקיד מרכזי במחקרי גרעין", נטען עוד בשידור, "בשנות השמונים המרכז למחקרי פיזיקה הכפוף למשמרות המהפכה, שהיה ארגון לייצור נשק באותו הזמן, השתלט על האוניברסיטה הטכנית 'שריף' בטהרן, שהייתה מרכז ההנדסה המשמעותי ביותר באיראן. המקורות שלנו טוענים כי בעשרות השנים מאז הצטרפו לאוניברסיטת שריף אוניברסיטאות נוספות, שהבולטות בהן הן אוניברסיטת אל-חוסיין הכפופה למשמרות המהפכה ואוניברסיטת בהשתי, ובשתיהן מתנהלים מיזמים הקשורים לתוכנית הגרעין".

"כמו כן המקורות שלנו מצביעים על כך שמחלקת המדעים והמחקר באוניברסיטת אזאד היא מתחם גדול מאוד שמוקף בכמה עמדות שמירה צבאיות הממוקם צפונית מערבית מטהרן". הערוץ טוען שבקרוב יחשוף שמות נוספים של בכירים במערכת החינוך והביטחון האיראנית הקשורים לפרויקטים סודיים בתוכנית הגרעין, ובמאמץ להסוות חלקים הולכים וגדלים ממנה בתוך מוסדות אזרחיים.

התרגום מערבית לעברית הוכן באמצעות חברת ביירון.