גורמים בצה״ל אומרים הערב (רביעי) כי חמאס נמצא כרגע במצב בעייתי מאוד. ערב הכניסה לרפיח הוא סבר כי הפעולה ברפיח תביא ללחץ בינלאומי על ישראל עם פגיעה באזרחים בלתי מעורבים, בפועל הלחץ הזה התהפך על חמאס. הפעולה התקדמה במהירות ונהרגו לו 900 מחבלים ברפיח, הוא איבד את הנכסים האסטרטגיים שלו שהמרכזיים הם יכולות היצור, המנהרות, ציר פלדלפי ומעבר רפיח. 

חמאס מבין כי ישראל מתכוונת לפעול על ציר פלדלפי שהוא כרגע מנוף משמעותי כלפיו. במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס מבין את המהלכים שנוצרו. עוד קודם לכן, אמרו גורמים במערכת הביטחון הביאו אופטימיות זהירה בעקבות תשובת החמאס להתקדמות במשא ומתן לשחרור החטופים.

בכיר ישראלי אמר כי ״תגובת חמאס המעודכנת מאפשרת להתקדם למו״מ פרטני על הסוגיות שנותרו במחלוקת״ ומאפשרת להגיע להסכמה על סעיפים 8 ו-14 - שעומדים בלב המחלוקת בין הצדדים. הבכיר הישראלי אמר כי ״חלה התקדמות חשובה, אבל יש עוד דרך משמעותית עם אתגרים רציניים״. לדברי הבכיר הישראלי גם אם הצדדים ייכנסו למו״מ פרטני הוא יהיה קשוח ולא קצר. ״יהיה צורך בשבועות אחדים כדי להגיע להסכם אם נעבור למו״מ פרטני״, אמר הבכיר הישראלי. 

בימים הקרובים צפויים להתקיים דיונים של צוות המו״מ הישראלי עם הדרג המדיני כדי לגבש מדיניות כלפי תגובת חמאס ולהחליט האם לצאת למו״מ פרטני בקטאר או מצרים.

חמאס העבירה את תשובתה למתווה האמריקאי: זו המחלוקת העיקרית
לאחר שצינור החמצן של סינוואר נותק - זה הרמז שאנחנו אולי בדרך לעסקה

כאמור, מוקדם יותר הערב משרד ראש הממשלה בשם המוסד אישר כי המתווכות בעסקת החטופים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. "ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה" נמסר. בתוך כך, הערב פורסם לראשונה בחדשות הערב בכאן 11 כי חמאס לא מעוניין להתקדם במשא ומתן לעסקה - עד שחמאס לא יקבל הבטחה שצה"ל יתפנה מאזור ציר פילדלפי בטווח הזמן הקרוב.