חשיפת מערך המנהרות ההתקפיות התאפשר בזכות חקירות שבויים שנתפסו במהלך התמרון של אוגדה 36 לפני כמה שבועות, חקירות שביצעו אנשי השב״כ ואנשי יחידת 504 של אגף המודיעין.

לא רפיח ולא ציר פילדלפי: הדרך "לניצחון המוחלט" עוברת דרך קן הצרעות של חמאס
הגרוע עוד לפנינו? ההפתעה הקטלנית שמכין חיזבאללה לישראל

לוחמי אוגדה 98 הצליחו ביום חמישי בבוקר להפתיע בתרגיל תחבולני את גדוד ש'גאעייה. מדובר בגדוד העלית של החמאס שייעודו בביצוע פשיטות במרחב הגבול עם ישראל. הכוחות של אוגדה 98 כללו את לוחמי חטיבה 7 של השריון ולוחמי חטיבת הצנחנים וכן כוחות של חיל ההנדסה.

פעילות כוחות אוגדה 98 בשג'עייה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות אוגדה 98 בשג'עייה (צילום: דובר צה''ל)


בצה״ל החליטו להכניס את הכוחות לשטח בבוקר וכיתרו מיד עם הכניסה את מתחם דלל זהו מתחם בתי ספר ומרפאה שהחמאס השתלט עליו והפך אותו למפקדה. הפעולה המהירה הובילה לתפיסה של בכירים וכן של כמות גדולה מאוד של מודיעין רב משמעות עבור צה״ל.

במהלך הלחימה פיתחו בצה״ל מערך לחימה שבו הכוחות יודעים כבר בשלב הראשוני להיכנס אל התת קרקע ולהפתיע את האויב כבר בהליך ההפקעה הראשוני. על פי הערכה של גורם צבאי בכיר כ-65 אחוז מהלחימה בש'גאעייה מתנהל מאז יום חמישי בתת קרקע, מה שמפתיע את מחבלי החמאס. עד כה חיסל צה״ל במרחב ש'גאעייה יותר מ-90 מחבלים.

פעילות כוחות אוגדה 98 בשג'עייה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות אוגדה 98 בשג'עייה (צילום: דובר צה''ל)


במקביל אומרים בצה״ל כי מחבלי החמאס מנסים ללמוד את שיטות הפעולה של צה״ל ומנסים לפגוע בלוחמים בין היתר על ידי מילכוד דלתות מבנים וחדרים. במקביל בש'גאעייה גילו הלוחמים אתגר חדש - המחבלים ממלכדים את דלתות הארונות ואת המחשבים וחפצים שונים. זאת מתוך ידיעה כי צה״ל עובר ומחפש אמצעי לחימה בכל מבנה שהוא נכנס, וכן מנסה לאתר מודיעין באשר לגורל החטופים.

אוגדה 98 נלחמת בעזה (צילום: דובר צה''ל)
אוגדה 98 נלחמת בעזה (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל אומרים כי לוחמי היחידות פיתחו תרגולות כדי להתגבר על המלכודים הללו. בצה״ל מעריכים כי הפעילות בש'גאעייה תימשך מעבר לתוכנית המקורית וזאת בשל המודיעין הרב שנאסף ואיתור מערכי מנהרות התקיפה הייחודיות שחשפו הלוחמים בפעילות.