תא"ל (מיל') יובל בזק, ראש תוכנית 'ארז' לפיקוד קרבי וראש המטה של אוגדה 91 ולשעבר מפקד חטיבות החרמון ושומרון, שוחח היום (שישי) עם רון קופמן ונדב העצני ברדיו 103fm והביע את דעתו באשר למצב הביטחוני המורכב בזירות השונות. 

"אנחנו מתמודדים עם אסטרטגיה איראנית שרוצה למשוך אותנו למלחמת התשה", אמר. "כמה זמן ייקח לאזרחי הצפון עד שיחליטו שהם עוברים למקומות אחרים? יש כאן שאלות גדולות שהן מעבר לכאן ועכשיו. המשמעות של חבל ארץ צריכה להיות רכיב מרכזי באסטרטגיה של מדינת ישראל".

ירי חיזבאללה צפוי להסלים? "יכולים לפגוע בבסיסי צה"ל ואפילו מתקנים אזרחיים" | האזינו
גיורא איילנד קורא להבעיר את לבנון: "מלחמה בצפון היא על גבול הבלתי נמנע"

עוד הסביר כי "זה קורה בגלל טעויות בחשיבה האסטרטגית. דיברנו על 'רב זירתיות', אבל לא בנינו כוח יבשתי לזה. כדי להגן בצורה אפקטיבית אתה לא מגן מהקו. כולנו יודעים, כמו בכדורגל. אתה צריך זרוע אחת שמכריעה את החמאס בעזה, והשנייה שמגנה על הצפון ולא מקו השער  - בשטח לבנון".

"באופן אישי אנחנו חייבים לשנות את המשוואה מהבסיס", ציין. "יש אסטרטגיה איראנית שנבנתה במשך עשרים שנה. נבנו כוחות סביב גבולותינו כדי להתיש את ישראל, עד שהמדינה תתמוטט. האם יש הסדרה מדינית שיודעת לסדר את המצב הזה? בעיניי לא".

עוד הוסיף: "המזרח התיכון שנקבע באמצעות הסכמי סייקס-פיקו התפרק ב-2011, ומה שעושים האיראנים מאז הוא להשליט את ההגמוניה שלהם בכל מקום שהם יכולים: הם עשו את זה בעיראק, בסוריה, בתימן ובלבנון. עצמנו עיניים, הכלנו. ראיתי אסטרטגיה איראנית מאוד קוהרנטית, ומולה לא ראיתי אסטרטגיה ישראלית. אסטרטגיה צריכה קודם כל לסכל את האסטרטגיה הנגדית. המב"מ שעשינו אולי האט את התכנית, אבל במשך עשרים שנה איראן משחקת על מגרש ריק".

"נדרשת אסטרטגיה של ביטחון לאומי, וזה דורש ברית אזורית. אם מחר בבוקר ישראל תוקפת את חיזבאללה בלבנון, איראן תפעיל את החות'ים, העיראקים והסורים. המלחמה אזורית, ולכן אתה צריך לייצר פה קואליציה אזורית ותמיכה מערבית. אני מתדרך משלחות זרות ואומר להם שזרת לא מלחמה נגד ישראל, אלא מלחמה נגד המערב. הציר הזה תוקף בכמה חזיתות היום".

לסיום אמר: "הדרך שלנו היא אחת: או שהשאיפות האיראנית יובסו וזה דורש כוח רצון ודורש לתקוף את המאחז הקדמי שלהם, או שנמצא פה את ימי הביניים בעוד חמישים או מאה שנה. הפרדוקס, שאני אומר לכל הדיפלומטים שאני פוגש הוא לא רק שלא תהיה פה מדינה פלסטינאית, אלא שגם פלסטינאים לא יהיו כאן. הם יהיו באירופה".