מתקרבים לעסקה? חמאס עדכן היום (שישי) כי הודיע לחיזבאללה על הסכמתו להצעה להפסקת אש. נסראללה בירך על הצעד. גורם בחיזבאללה חזר על המסר לפיו ארגון הטרור הלבנוני ינצור את אש עם כניסתה של הפסקת אש לתוקף בעזה. בוול סטריט ג'ורנל דווח כי גורמים במוסד "מאמינים שהקבינט יאשר את ההצעה האחרונה להפסקת אש".

"פריצת דרך משמעותית": אופטימיות בדרג המדיני במו"מ לשחרור החטופים
לארצות הברית נמאס: הסעיף שעשוי לסנדל את חמאס וישראל בעסקה

בתוך כך, חמאס פרסם הבהרה בצל המשא ומתן כי "הארגון מסרב לקבל כל רעיון התומך בהכנסת כוחות זרים לרצועת עזה תחת כל שם שהוא או הצדקה".

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "התנועה מצפה לתגובה מישראל להצעותיה להפסקת אש בעזה היום או מחר. אם התגובה תהיה חיובית, נדבר על ההצעות בפירוט. היכולות הצבאיות של התנועה ברצועת עזה עדיין בעמדה טובה להמשך המלחמה".

כאמור, השבוע המוסד אישר כי המתווכות בעסקת החטופים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. "ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה" נמסר.

סינוואר, נסראללה, נתניהו (צילום: רשתות ערביות,עטיה מוחמד פלאש 90,דנה קופל, פול (פלאש 90))
סינוואר, נסראללה, נתניהו (צילום: רשתות ערביות,עטיה מוחמד פלאש 90,דנה קופל, פול (פלאש 90))

כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר להוציא את משלחת המשא ומתן בעניין החטופים לאחר דיון מקדים שקיים ובהמשך לתשובה שהעביר חמאס על ההצעה האמריקאית. גורם מדיני מסר השבוע כי "ראש הממשלה חזר והדגיש שהמלחמה תסתיים רק לאחר השגת כל יעדיה ולא רגע אחד לפני". הבית הלבן בירך את החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוח את צוות המשא ומתן לדוחא ו"לקדם את הפסקת האש ברצועה".

גורמים במערכת הביטחון הביאו אופטימיות זהירה בעקבות תשובת החמאס. גורמים בצה״ל אומרים חמאס נמצא כרגע במצב בעייתי מאוד. ערב הכניסה לרפיח הוא סבר כי הפעולה ברפיח תביא ללחץ בינלאומי על ישראל עם פגיעה באזרחים בלתי מעורבים.

בפועל הלחץ הזה התהפך על חמאס. הפעולה התקדמה במהירות ונהרגו לו 900 מחבלים ברפיח, הוא איבד את הנכסים האסטרטגיים שלו שהמרכזיים הם יכולות היצור, המנהרות, ציר פלדלפי ומעבר רפיח. חמאס מבין כי ישראל מתכוונת לפעול על ציר פלדלפי שהוא כרגע מנוף משמעותי כלפיו. במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס מבין את המהלכים שנוצרו.