תשעה חודשים חלפו מפרוץ המלחמה - ומלחמת ההתשה בצפון, אשר גבתה עד כה את חייהם של 18 חיילים ועשרה אזרחים, נמשכת, כאשר התושבים חיים בחוסר ודאות ותחת סימן שאלה גדול, האם הממשלה צפויה להגיע להסדר מדיני עם חיזבאללה או לחילופין לצאת למלחמה כוללת בלבנון. 

מנתונים עדכניים של מנהלת ״אופק צפוני״, עולה כי היו יותר מ־1,030 פגיעות במבנים אזרחיים וציבוריים ובתשתיות כתוצאה מירי רקטות, כטב"מים וטילים מלבנון. כרבע מהיקף הנזקים - כתוצאה מפעילות צה"ל ביישובי הצפון. 

הצפון בוער: מבנה בקריית שמונה נפגע ישירות ועלה באש | תיעוד
מתקפה חסרת תקדים של חיזבאללה: יותר מ-200 רקטות שוגרו; שלושה פצועים בגולן

חמשת היישובים שנפגעו בהם הכי הרבה בתים, מבנים ותשתיות ציבוריות הם קריית שמונה - עם 147 פגיעות שדווחו, הקיבוץ מנרה - עם 130 מבנים שנפגעו, מטולה - 121 בתים, שלומי - 115 בתים, שמרביתם נפגעו קל, וערב אל־עראמשה, שבה ניזוקו 88 בתים. 

עד כה, בשל הסיכון הביטחוני, נבדקו "רק" 800 מוקדים שנפגעו מהירי. מהבדיקה עולה כי קיבוץ מנרה ספג את הפגיעות הקשות והמשמעותיות ביותר. 65 מבתי הקיבוץ ניזוקו באורח בינוני עד כבד ביותר, מתוך סך 130 מבני הקיבוץ שנפגעו. 

כ-150 פגיעות בבתים ותשתיות בקרית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
כ-150 פגיעות בבתים ותשתיות בקרית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

על פי נתוני מכון המחקר עלמא, מאז שפתח חיזבאללה בלחימה נגד ישראל בגבול הצפוני, מ־8 באוקטובר ועד 1 ביולי - בוצעו 2,295 התקפות נגד ישראל. 

94.3% מהתקיפות נגד ישראל מבוצעות בטווח של 0־5 ק"מ מקו הגבול למוצבים וליישובים צמודי הגדר, כמו מטולה, שתולה או שלומי. 3.1% מהתקיפות הן בטווח של 5־10 ק"מ מקו הגבול. 1.9% מהתקיפות הן בטווח של 10־20 ק"מ מקו הגבול, ו־0.65% מהתקיפות הן בטווח של 20־30 ק"מ מקו הגבול. 0.05% מהתקיפות הן מטווח של מעל ל־30 ק"מ מקו הגבול. 

הרס בדרום לבנון (צילום: רויטרס)
הרס בדרום לבנון (צילום: רויטרס)

״האזור הצבאי שהותקף בעצימות הגבוהה ביותר הוא אזור הר דב ומוצביו - שם חיזבאללה מבצע תקיפות באופן יומי״, קובעים בעלמא. עוד עולה כי התקיפה הרחוקה ביותר מהגבול שבוצעה על ידי חיזבאללה היא נגד טל שמיים, באזור טבריה, באמצע חודש מאי. 

כ־80 אלף מפונים, שנעקרו מבתיהם מאז 7 באוקטובר, מפוזרים ברחבי הארץ, וכפי שמצב נראה כיום - הם לא יזכו לשוב לבתיהם לפני תחילת שנת הלימודים הבאה. מנגד, צה״ל חיסל יותר מ־500 מחבלי חיזבאללה, ובהם מפקדים בכירים בארגון הטרור, מה שעשוי להוביל להיחלשות הדרגתית של הארגון.