תשעה חודשים אחרי השבעה באוקטובר והטבח שהתרחש ביישובי העוטף, הסתיים התחקיר הצה"לי בו נבחנו ההתרחשויות והאירועים. האלוף במילואים מיקי אדלשטיין, שמונה ע"י הרמטכ"ל לחקור את התנהלות הצבא וכשליו באותו היום, יציג היום (שני) לרמטכ"ל הרצי הלוי את ממצאיו. לאחר מכן, יימסרו המסקנות גם  למשפחות, ע"י קציני הנפגעים שמלווים אותן. משפחות קיבוץ בארי הן הראשונות שתיחשפנה למידע כבר השבוע, ובהמשך יימסרו מסקנות התחקיר ליישובים הנוספים.

אלוף במיל' מזהיר: "אויבנו מלמדים אותנו הרבה, עלינו להתכונן לעתיד"

רמז על המסקנות ניתן אולי למצוא בדברים שנשא האלוף במיל' אדלשטיין בחודש שעבר בכנס. בין השאר הוא אמר את הדברים הבאים: "בשביעי באוקטובר, שלושה מתוך ארבעת העקרונות שמלווים את תפיסת הביטחון שלנו לא התקיימו. לא הרתעה, כי הרתעה אתה בודק ביום שאחרי ולא עסקנו בלשפר את ההרתעה. התראה מוקדמת לא הייתה, זו כל נקודת המוצא של השביעי באוקטובר. והדבר השלישי, כשגם ההגנה קרסה" ולא הצליחה להתמודד עם ההפתעה".

שבעה באוקטובר (צילום: אמנון ארד)
שבעה באוקטובר (צילום: אמנון ארד)

עוד אדלשטיין ציין שם שעמיתיו בחו"ל : "משתוממים על ההתאוששות המהירה של צה"ל, שלא הייתה כדוגמתה, כיבוש השטח מחדש והיציאה לתמרון מהמורכבים ביותר שקיימים", מה שמעיד אולי גם על תפיסתו את גודל המחדל.

מעריב שוחח עם חיים ילין, תושב בארי, בעברו ראש המועצה האזורית אשכול וחבר כנסת מטעם "יש עתיד", שאמר לנו: ״אין ציפיות, צה״ל בודק את עצמו, זה לא יחזיר את 1600 הנרצחים". עוד הוא הוסיף ואמר: "הממשלה לא לוקחת אחריות, היא לא לקחה עד עכשיו אחריות".

ילין טוען: "אם היא לא תתפזר במושב הקרוב הזה, אז זו אותה ממשלה שתהיה בשביעי לעשירי 2024. זאת אומרת, אותם אחראים על המחדל במדינת ישראל הם אלה שיהיו בטקסים של השנה לטבח, שהם היו אחראים עליו". 

ילין משתף בתחושותיו: "אני קטונתי כבר להבין, מה אנחנו משאירים? איזה ירושה ערכית אנחנו משאירים לדורות הבאים?" לדבריו, "שום תחקיר כרגע לא ישנה את המציאות הזאת". הוא מסביר את עמדתו: "צה״ל בודק את עצמו, יבדוק את עצמו ויפיק את הלקחים. בסוף, צה״ל זה העם, זה אנחנו. אנחנו שם שירתנו, אנחנו שם עושים מילואים, אנחנו שם מקריבים את החיים שלנו למען עם ישראל". הוא חוזר ומדגיש: "זה לא יחזיר אף אחד״.