יש רגעים שהם בגדר מעצבים את החברה. יש אנשים שמניחים את העובדות באופן ברור על השולחן ופותחים דיון אמיתי, מעמיק, נוקב. כך היה בנאום "האחים" שנשא מנחם בגין, כך היה בנאומו של דוד בן גוריון בקונגרס הציוני ה-20 על "עיצוב מדינת ישראל" וכך גם בנאומו של יצחק רבין: "אני חייל בצבא השלום".

אתמול היה זה אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, שעמד על רחבת המסדרים במפקדת פיקוד המרכז בירושלים ונשא את דברי הפרידה שלו מצה"ל. אפשר להסכים עם כל מילה שאמר ואפשר להתנגד לכל אות שאמר. אבל אי אפשר להתעלם מהדברים. האלוף פוקס עשה חשבון נפש אמיתי עם עצמו, עם צה"ל עם הנהגה ועם אופי ההקצנה שעשויה לשנות את ערכי החברה הישראלית.

לאחר שטען שחמאס יישאר עוד שנים: נתניהו בהתבטאות נגד הגרי | דיווח
בונה תיק הגנה? חליוה טוען - זו הסיבה שלא נכחתי בשיחה בלילה שלפני ה-7 באוקטובר

פוקס אמר בפתח דבריו כי כמפקד בכיר בצה"ל הוא חלק מכישלון 7 באוקטובר, "לא עמדנו בחוזה עם האזרחים". עוד המשיך ותקף את המתרחש בפשיעה הלאומנית והתנהלות ההנהגה הרוחנית ושל ההתיישבות סביב מעשי הפשע: "לצערי הרב, בחודשים האחרונים כמו גם בשבוע האחרון, הפשיעה הלאומנית הרימה ראש, ובחסות המלחמה, ויצר הנקמה, זרעה פורען ופחד בתושבים פלסטינים שלא היוו כל איום. לדאבוני, ההנהגה המקומית וההנהגה הרוחנית ברובה, לא ראתה כמונו את האיום. היא מורתעת ולא מוצאת את הכוחות לצאת בגלוי ולפעול לאור ערכי היהדות שהיא מחנכת את ילדיה לאורם.

"גם אם הפורעים הינם מיעוט, הרי שהשותקים נוכח פשעיהם, אינם מוציאים אותם ואת מעשיהם מן הכלל ומכניסים בכך את הביקורות כלפי כולם. זו איננה יהדות בעיני. לפחות לא זו עליה גדלתי אני בבית אבי ואמי. זו אינה דרכה של תורה". 

התפרעויות מתנחלים (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
התפרעויות מתנחלים (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)


האלוף אף השווה את הפורעים היהודים למחבלים: "מדובר על אימוץ דרכי האויב והליכה בחוקותיו". פוקס אף תקף את נסיונות שר האוצר למוטט כלכלית את הרשות הפלסטינית והציג את ההשלכות הביטחוניות של המהלך הקיצוני "יכולתו של פיקוד מרכז לעמוד במשימותיו, להגן על מדינת ישראל ותושבי הגזרה, תלויה גם בקיומה של רשות פלסטינית מתפקדת וחזקה, בעלת מנגנוני ביטחון אפקטיביים השומרים על החוק והסדר. זוהי נקודת המוצא של מפקד הפיקוד והיא נשענת על החלטת ממשלה על אף אתגרי הביטחון, והם רבים, ערעור יזום, של המציאות הביטחונית בזירה זו, בתקופה זו, מסכן את ביטחונה של מדינת ישראל…

צריך לומר עוד: הדאגה לחייהם של אזרחים פלסטיניים עובדים, יצרניים, המנהלים את חייהם בכבוד, איננה רק אחריותו של מפקד פיקוד המרכז מכוח חוק, והיא איננה רק ערך מוסרי, היא גם משרתת את האינטרס הביטחוני של מדינת ישראל".

האלוף פוקס אף תקף את שרי הממשלה ואת שתיקת ראש הממשלה לנוכח התקפות על הרמטכ"ל הרצי הלוי: "הרמטכ"ל, אני רואה חלק מהאתגרים שאתה מתמודד איתם בחודשים האחרונים, בזירות השונות הצבאיות והלאומיות. יש בי הערכה עצומה לאופן שבו אתה עומד באתגרים שזר לא יבינם. אני בוש ונכלם כמפקד אבל קודם כל כאזרח מהתקפות הפרועות שאתה חווה. זוהי שיטה שיש מי שאימץ אותה גם כאן: דברים איומים נאמרים ואז מגיעה התנצלות רפה או חיזוק וחיבוק כוחות צה"ל, עד להתקפה הפרועה וחסרת האחריות הבאה. אתה מנהיג את צה"ל ומוביל את בטחון ישראל בתקופה מורכבת בא אתה מותקף גם על ידי חברים לגוף שמתווה את הדרך". 

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)


לסיום לימד האלוף פוקס את ראש הממשלה והדרג המדיני שיעור באחריות: "הובלנו כאן בפיקוד המרכז מערכת תחקיר מקצועית, חדה ובלתי מתפשרת ללמידה, לשיפור, ולהפקת לקחים. התחנכתי וחינכתי פקודים על ערכי רוח צה"ל ובהם ערך האחריות הדורש מכל חייל להיות נכון לשאת באחריות לתוצאות פעולותיו. אחריות איננה מושג אלסטי, ומבחן התוצאה הוא מבחן מרכזי באחריות".

עזיבתו של האלוף פוקס היא החלשה של המטה הכללי. אפשר להסכים ואפשר להתנגד אבל חייבים לשמוע, להקשיב ולדון על דברים שנאמרים על ידי מפקדים אמיצים שלא נרתעים משררה. שיודעים להציג את עמדתם המזוקקת ללא מורא. אם לפני השביעי באוקטובר היה בכל יחידה צבאית בכל מערך ובכל משרד ממשלתי יהודה פוקס אחד אולי אירועי ה7 באוקטובר לא היו מתרחשים. 

על מפקדי צה"ל לטפח בכל הדרגים בכל המערכים את יהודה פוקס הבא. זה שיביט למציאות בעיניים ויניח אותה ללא מורא על השולחן, יאתגר את כולם לצאת מאזור הנוחות, יאתגר את כולם לצאת מהציניות ולהתמודד עם האתגרים האמיתי שמסכנים אותנו כחברה, כמדינה כעם.