בעקבות הודעתו של שר הביטחון יואב גלנט להוצאת צווים לתהליכי מיון והערכה (צו ראשון) של מלש״בים מהמגזר החרדי בחודש הקרוב, אמר גורם בכיר צבאי: "המטרה שלנו לגייס עוד בשנה הקרובה 4800 מתגייסים חדשים מהעדה החרדית. המטרה שלנו לא להתנגח עם החרדים ולהיכנס לעימות אלא הכוונה שלנו שכמות המתגייסים תכפוף את מספר הצווים שיוצאו לצעירים״. 

על פי התוכנית, צה״ל יפתח בקרוב לשכת גיוס ייעודית לגיוס החרדים. בצה״ל אימצו את תוכנית האלוף במיל אליעזר שקדי שעמד בראש הוועדה לבחינת גיוס החרדים לצה״ל.

גיוס חרדים בבקו''ם בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני)
גיוס חרדים בבקו''ם בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני)

בצה״ל מקווים להגיע לקהלים גדולים בקרב צעירים חרדים ובשיח איתם לשכנע אותם להתייצב בלשכת הגיוס. על התוכנית הצבאית כלל יחידות צה״ל יפתחו מסלולי שירות לחרדים וכן בכוונת צה״ל להקים לפחות גדוד חרדי נוסף. 

בשל השיח הציבורי הנפיץ בסוגיה, דובר צה״ל נמנע אתמול לפרסם הודעה בדבר הוצאת הצווים והשאיר את הזירה לשר הביטחון יואב גלנט. בצה״ל אומרים כי המבחן הגדול של הליך גיוס 4800 חרדים הוא הפער בין מספר הצווים שישלחו לבין כמות המתגייסים, באכ״א טרם גיבשו את התוכנית לגיוס החרדים המבוכה בצה״ל פגשה בין היתר בהופעה של ראש אכ״א האלוף יניב עשור בוועדת הכנסת.

גיוס חרדים: 60% מהחרדים סוברים שמסגרות מיוחדות בצה"ל יאפשרו גיוס
פסיקת בג"ץ בנוגע לגיוס חרדים - משמעויות כלכליות מרחיקות לכת | דעה

יניב טען כי בכוונת צה״ל לפנות לביטוח הלאומי ולבקש רשימה של חרדים שמשלמים מס ביטוח לאומי בשל העובדה כי הם גם עובדים לצד לימודי התורה.

הפגנה נגד גיוס חרדים בירושלים (צילום: פלאש 90)
הפגנה נגד גיוס חרדים בירושלים (צילום: פלאש 90)

בתגובה תקפו חברי הכנסת את דבריו של האלוף וטענו כי מהלך כזה יביא לכך שאותם צעירים יעבדו מבלי להצהיר על עבודתם בביטוח הלאומי. 
על פי הערכות כבר בשבועות הקרובים ישלחו הצווים לאלפי הצעירים החרדים.

הפגנה נגד גיוס חרדים לצה''ל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה נגד גיוס חרדים לצה''ל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

״אני מניח שלא נגיע למצב שבו נדרש לשלוח כוחות משטרה לביצוע מעצרים המונים של חרדים אלא באמת להביא לגיוס צעירים חרדים שימלאו את השורות החסרות של לוחמים וחיילים בכל זרעות צה״ל", אמר בכיר צבאי.