אתמול כלי רכב יצא מדמשק בדרכו ללבנון. היה זה כלי רכב של יחידה 4400, יחידת ההעברות והשת״פ בחיזבאללה. בכלי הרכב ישב יאסר נמר קרנבש, בכיר היחידה. בעברו הרחוק הוא היה שומר ראשו של נסראללה. לפי המודיעין הישראלי, במסגרת תפקידו יאסר נמר קרנבש היה מעורב בשיתופי פעולה עם גורמי ציר בתחום העברות האמל״ח.

בפעם השנייה השבוע: דיווחים על תקיפה במרחב בעלבכ - בעומק לבנון
חמינאי מסובב את ביידן: ההשפעה הדרמטית של איראן בארה"ב | דיווח

יחידה 4400 אחראית על ביצוע העברות אמל״ח מסוריה עבור חיזבאללה בלבנון. אמל״ח זה משמש את חיזבאללה במלחמה נגד ישראל. נראה כי בישראל ביקשו להעביר מסר משולש לסוריה, איראן וחיזבאללה: ככל שגורמי הציר, ובכללם גם המשטר הסורי, ימשיכו לסייע לגורמי הציר להתעצמות, הם מעמידים עצמם בסכנה.

 האמל''ח האיראני שנתפס ע''י שב''כ וצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
האמל''ח האיראני שנתפס ע''י שב''כ וצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

כשלפעילי טרור שמהווים איום למדינת ישראל, בפרט לפעילי חיזבאללה, אין מקום בטוח באף מקום, המסר הזה נקלט היטב. בחיזבאללה יודעים כי הם חדירים למודיעין הישראלי. ישראל מצליחה לפגוע בבעלי תפקידים בארגון באופן מדויק בכל המרחב. לכן הם מנסים לקבוע נהלי ביטחון, שבינתיים לא מסייעים להם להינצל מהפגיעה של צה״ל.

עכשיו נעבור לצד השני: חיזבאללה עושה מהלכים מצידו כדי לקבוע מאזן אימה שירתיע את ישראל לאורך שנים, אבל גם מול פטרונו, איראן. המרכזי שבהם הוא זה שקשר את מרחב רמת הגולן לזירת לחימה פעילה בעימות מול לבנון. כאן הצליח חיזבאללה בתשעת חודשי הלחימה בגדול. עד מלחמת ״חרבות ברזל״ רמת הגולן היתה זירת לחימה ישראל-סוריה. במלחמת לבנון הראשונה 1982 נמנע צבא סוריה לפעול ברמת הגולן, וכך גם במלחמת לבנון השנייה ב-2006.

היסטורית, ישראל טענה כי הכפר רג׳אר במורדות הר דב, כמו גם מורדות החרמון לכיוון הר דב, נכבשו על ידי צה״ל מסוריה במלחמת ששת הימים, בניגוד לטענת חיזבאללה. האינטרס האסטרטגי של ישראל היה להשאיר את מרחב רמת הגולן מחוץ לעימות עם לבנון. נסראללה בחוכמתו הצליח לשנות לישראל את המשוואה. עכשיו סוגיית הגבול הצפון מזרחי היא כבר לא ענין ישראל-סוריה, אלא ישראל-חיזבאללה. סוריה הפכה לזירה משנית.

הר דב (צילום: דובר צה''ל)
הר דב (צילום: דובר צה''ל)

אתמול עשה נסראללה עוד צעד בקיבוע המציאות. הוא כיוון את התקיפה שלו כפי שהוא מרבה לעשות בשבועות האחרונים למרחב הגולן. בשבוע שעבר הוא גבה מחיר כואב. טיל פגע בטנק בבסיס של צה״ל בגולן, וקצין מילואים רס"ן איתי גלאה מרמת גן נהרג. הירי אתמול היה גשם של טילים. בדיוק בשעה שש בערב נורו לא פחות מארבעים טילים לכיוון מפקדת אוגדה 210 בבסיס נפח, כך על פי חיזבאללה. עשרות מהטילים יורטו. חלקם נפלו בשטחים פתוחים. אחד מהם פגע בכלי רכב, לא הרחק מצומת ״ציר הנפט״.

רס''ן (במיל') איתי גלאה ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
רס''ן (במיל') איתי גלאה ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

ברמה הטקטית צה״ל מכה בחיזבאללה בהתקפות נקודתיות. באסטרטגיה, חיזבאללה עשה לישראל ״בית ספר״. הוא יצר בצפון מציאות של מאה אלף פליטים. הפקיע רצועת בטחון בתוך שטח ישראל. ניתק חבל ארץ מהמדינה למשך יותר מתשע חודשים. ועכשיו הוא מרחיב את שטח העימות לחבל ארץ שמעולם לא היה במחלוקת מול מדינת לבנון. ספק אם ישראל תוכל לשנות את הממציאות ואת מאזן ההרתעה שלה במזרח התיכון.