אתמול אחר הצהריים (שלישי) שוגרו 40 רקטות לאזור הגולן. כתוצאה מן המטח הכבד נהרגו בעל ואישה, תושבי הגולן, שרכבם ספג פגיעה ישירה של רקטה. תגובה חריפה זו של חיזבאללה הגיעה לאחר שצה״ל חיסל את המלווה האישי לשעבר של מזכ״ל ארגון הטרור, חסן נסראללה. המוות הטראגי של שני התושבים מהגולן הוביל לתחושת הלם ותסכול רב בקרב התושבים וראשי הרשויות ברמת הגולן ובצפון בכלל, והעלה תהיות חריפות בנוגע למדיניות הממשלה בצפון כנגד ארגון הטרור.

עשר שנים לאחר נפילתו: נחשפה המנהרה דרכה נחטף אורון שאול ז"ל
בפעם השנייה השבוע: דיווחים על תקיפה במרחב בעלבכ - בעומק לבנון

אורי קלנר, ראש מועצה אזורית גולן, התייחס לאירוע הקשה: ״אמש קרה מה שהתרענו ודיברנו עליו כבר שלושה חודשים - איבדנו חיים של תושבים מקהילת הגולן. עברנו אירוע קשה ומורכב, בו נרצחו שני תושבים יקרים ואהובים״. עוד אמר כי על אף האתגרים הביטחוניים והטרגדיה שפקדה את המועצה, ״קהילת הגולן מאוחדת, חזקה ומלאת חוסן ועוצמה, וגם כעת לא ניתן לאויב לנצח".

ירי לצפון (צילום: רשתות ערביות)
ירי לצפון (צילום: רשתות ערביות)

"אנחנו נשארים עם הקהילות שלנו, ביישובים שלנו ואנחנו לא זזים מהגולן״, אמר נחרצות. קלנר קרא לממשלת ישראל ולצה״ל ״להגן על תושבי הגולן, לעצור את מדיניות ההבלגה, לתקוף את אויבנו בעוצמה, ולהחזיר את הביטחון לתושבי הצפון והגולן". "לא נשלים עם המצב בו אזרחים נמצאים תחת איום יומיומי, אנו דורשים לפעול באופן מיידי ונחרץ להרתעת האויב שמנסה לפגוע בנו״, אמר, והבהיר כי ״לא נאפשר להפוך את הגולן לרצועת הביטחון של ישראל. יש להעביר את ההתקפה למעבר לגבול, לשטח האויב״. עוד ביקש ראש המועצה לחזק את תושבי הגולן על ״האיתנות, החוסן האזרחי בכל התקופה האחרונה, ובייחוד בימים קשים אלו״.

הלחימה בצפון (צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90)
הלחימה בצפון (צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90)


מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה, תקף את המדיניות הביטחונית של הממשלה, בעקבות מותם של בני הזוג שהתגוררו באחד הקיבוצים המשתייכים לתנועה: "התפישה הביטחונית של מדינת ישראל אשר במסגרתה נרמלנו שנים ירי חסר מעצורים של רקטות ליישובי עוטף עזה, מתנהלת בדיוק באותה צורה כעת גם בצפון. כולנו זוכרים איך זה נגמר בעוטף, וכולנו חוששים מגורל דומה גם בצפון״, התריע.

״המדינה הפקירה את יישובי עוטף עזה, נטשה את יישובי גבול הצפון וירדה מהגולן. כבר תשעה חודשים שאנחנו מקפלים את דגל ההתיישבות והציונות. אנחנו חיים בחרפה ובהפקרות ביטחונית שלא הכרנו מעולם. ישראל מעולם לא נראתה כל כך חלשה ואובדת עצות מול אויביה״, אמר בכאב. ״זוג ישראלים נרצח בכביש ברמת הגולן מירי חיזבאללה ואנו חסרי אונים, חסרי מנהיגות, נעדרי תוכנית עבודה ולגיטימציה ציבורית. הגיע הזמן לגלות מנהיגות ויוזמה, בין אם צבאית ובין אם מדינית, שתשים סוף למצב הבלתי נסבל הזה. כך זה לא יכול להימשך!", קבע.

יהודה דואה, ראש מועצת קצרין שבגולן, התייחס גם הוא לאירוע הקשה, וסיפר כי התעמת אתמול עם חברי כנסת, ודרש לשנות את המצב הביטחוני בצפון: ״הייתי בכנסת ישראל, הסתכלתי למקבלי ההחלטות בעיניים, ואמרתי להם - אנחנו לא ליד, לא כמעט ולא בערך במלחמה, אלא אנחנו במלחמה, מלחמה על הבית. הגעתי לירושלים לדרוש פיצויים לעסקים, וחזרתי לתופת של אזעקות, יירוטים ומלחמה מתמשכת בגולן. זאת המציאות שלנו, זאת שגרת חיינו וזאת ממשלת ישראל, שלצערי פועלת באוזלת יד קשה מאוד מול האויב האכזר״, אמר.

כביש 91 מצומת נפח לצומת השריון סגור לתנועה לשני הכיוונים בשל נפילות באזור. (צילום: רשתות חברתיות)
כביש 91 מצומת נפח לצומת השריון סגור לתנועה לשני הכיוונים בשל נפילות באזור. (צילום: רשתות חברתיות)


לדבריו, להכרעת המלחמה בטרור אין שתי אופציות, אלא יש אופציה אחת: ״המדינה צריכה לבחור האם רצועת הביטחון של מדינת ישראל היא צפון ישראל או דרום לבנון. כרגע, האופציה הראשונה נראית כבחירה של המדינה, וזאת מציאות שלא לא נשלים איתה בשום שלב. אנחנו בשעה גדולה למדינת ישראל, שעה שבה יש חוסן גדול לתושבים והאזרחים, ומבחן גדול למקבלי ההחלטות. תוצאת המבחן הזה צריכה להיות אחת, להחזיר את לבנון לתקופת האבן, ולהוריד את חיזבאללה על הברכיים״.

בפורום ״מגן עוטף לבנון״, המייצג את תושבי היישובים הלא מפונים בצפון, הגיבו בחריפות לאירוע החמור: ״ראשית אנו מבקשים להשתתף בצערן העמוק של משפחות ההרוגים מהפיגוע האכזרי שהתרחש הערב ולעמוד לצידן בשעה קשה זו. במשך תשעה חודשים אנו זועקים לכל עבר אודות היעדר הביטחון של אזרחי ישראל שהושארו והופקרו מאחור״, אמרו בהתייחסות לתושבים הלא מפונים באזור גבול הצפון.

״לצערנו הרב, חוסר המשילות והיעדר הביטחון בגבול הצפון עלו הערב בחייהם של שני אזרחים שנרצחו בגלל הפקרות זו״, אמרו ועוד קראו לממשלה: ״אנו קוראים בזאת לממשלת ישראל לפעול בכל האמצעים הנחוצים על מנת לשים סוף להפקרות הצפון ולהגן על תושבי חבל הארץ הצפוני. הזכות לחיים ולביטחון הינה זכות יסוד בסיסית וחשובה, והיא בעלת השפעה ניכרת ביישוב הארץ ובשמירה על רווחתם של אזרחי ישראל. נזכור תמיד - ללא צפון חזק, אין מדינת ישראל חזקה״.

פגיעת רקטה בצפון (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
פגיעת רקטה בצפון (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

משפחות המפונים ממטה "נלחמים על הצפון" מסרו גם הן בהמשך לטרגדיה: "הקו האדום נחצה. שני הרוגים בצפון - ולאף אחד בהנהגה לא אכפת. אם לא נצא למלחמה בצפון עכשיו, זה יהיה פשע בל ימחה על ממשלת הימין וההנהגה. יש פה הזדמנות שאסור לפספס להכרעה אמיתית ולא מתקפות נקודתיות שלא נותנות גרם של הרתעה". המשפחות הוסיפו: "בקרוב תראו אותנו ברחובות, ממילא לא השארתם לנו בית. אנחנו מפונים כבר למעלה מתשעה חודשים, וכרגע נראה שלשווא. אלפי עקורים, עשרות הרוגים, ואין יעד ברור למלחמה. הדבר הזה חייב להיפסק. מלחמה, עכשיו!".

רפאל סלאב, תושב קריית שמונה וממובילי מטה "נלחמים על הצפון״ אמר כי "זאת התוצאה של חתירה להסדרה והסכם. אין הסכם עם מחבלים. את חיזבאללה צריך להכניע, להרוג ולנצח, ולבנון צריכה לשלם מחיר כבד".