מנהל מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, רמי עבד אל רחמן, התראיין היום (רביעי) ל"אל חדאת'" הסעודי והתייחס להסלמה הביטחונית בצפון ולתקיפות בין ישראל ולבנון.

תחילה התייחס לתקיפת המכונית באזור דמשק על ידי כטב"מ ישראלי: "הגופה של האישיות השנייה ברכב  נשרפה", אמר. "עד כה לא ידוע אם מדובר בנהג, במלווה או באיראני. למעשה עד כה יש רק את חיזבאללה שהודה בזהות הבכיר שנהרג, אולם האדם השני שהיה איתו הגופה שלו נשרפה ויש אדם נוסף שנפצע.

"יתייצבו בלי למצמץ": המילואימניקים שנלחמו בעזה ומתאמנים לקראת לבנון
דיווח: כדי להפיל את חמאס, חטופים ומשפחות שכולות נחקרו ב-FBI

הפצוע הוא בעל אזרחות סורית אבל זה שגופתו נשרפה לא ידועה זהותו עד כה מכיוון שהרכב אמור היה להיות של חיזבאללה ועל פי נקודות הבידוק היא הייתה שייכת לחברים אבל לא ברור אם מי שהיה עם הבכיר היה איראני, סורי או בעל אזרחות אחרת. בוודאות הוא לא לבנוני".

עוד נשאל על משמעות התקיפות הישראליות בפרברי דמשק וענה: "התקיפות בבאניאס אינן מקריות אלא נובעות מהעברת נשק וציוד לדיוק כטב"מים וטילים למחסנים של אחד מחטיבות ההגנה האווירית בערב אלמלכ ופאתי באניאס. לאחר מכן ראינו את התקיפה בכביש דמשק ביירות. האם הבכיר הזה היה בבאניאס והאם הוא זה שהיה בבאניאס ב-29.5 כשישראל תקפה משרד שעסק בהובלה בים של איראנים וסחורות. אין בהכרח קשר בין ההפצצה בבאניאס להריגת הבכיר הזה בחיזבאללה שהוא אחראי להעברת נשק מתוך סוריה ללבנון".

על השאלה האם יש תפקיד מסוים שבעקבותיו הוא הותקף, השיב: "ידוע שהוא האיש שאחראי להעברת נשק מתוך סוריה ללבנון אבל לא בהכרח מדובר בחומרי נפץ כבדים כמו אלה שהותקפו בגבול סוריה לבנון לפני כמה שבועות. הוא איש חשוב ובכיר ולא רק מלווה של מזכ"ל חיזבאללה כפי שהיה בעבר. כיום הוא ממלא תפקיד בכיר שמקשר בין סוריה ללבנון ולא מישהו רגיל שישראל תוקפת, ומי שהיה איתו לא ידוע עדיין אם הוא היה מלווה או משהו אחר והגופה של נשרפה.

אני תוהה איפה המדינה הסורית? אמורה להיות לנו מדינה. כלי התקשורת של המשטר מדווחים שהיו תקיפות ישראלית בפאתי העיר באניאס עם נזק לרכוש. מה היא תקפה בפאתי העיר באניאס ומה היא תקפה בחלק הצפוני של הטיילת של באניאס? וכאן כשהיא תקפה את הרכב הזה בכביש ביירות דמשק מי שהה ברכב הזה? היכן המשטר נוכח כל התקיפות האלה שהוא מסתיר מהעם הסורי? כאן אני שב ושואל מה תפקידם של הסוכנים של ישראל שחדרו עמוק לכל מוסדות המדינה הסורית".

עוד נשאל האם התקיפה תוביל לשינוי האסטרטגיה של בכירי חיזבאללה וענה: "באופן ניכר מאוד. כבר לא ניתן להבחין בקיומה של מפקדה כלשהי של חיזבאללה ברצועת הגבול בין סוריה ללבנון שהייתה נתונה לשליטת חיזבאללה במידה רבה מאוד. בעקבות התקיפות האחרונות חיזבאללה כמעט נעלם למעשה. אין חיזבאללה בשטח סוריה, ליד הגבול עם לבנון. האם הוא בתוך מנהרות? האם הוא מסתתר במקום כלשהו? מי שנראים הם אנשי המיליציות שעובדות עם חיזבאללה אבל חיזבאללה נעלם לחלוטין בגבול סוריה לבנון. אתמול פרסמנו דוח על כך שזה למעלה מחודש חיזבאללה נעלם מהגבול הלבנוני הסורי ומהגבול עם הגולן הכבוש. והנה ישראל תוקפת בבאניאס ולאחר מכן תוקפת את רכב הבכיר הזה שנהרג בתקיפה הישראלית בכביש... היו הרבה רכבים, איך ישראל ידעה בדיוק באיזה רכב הוא נהג והרגה אותו?".

לסיום התייחס לאופן בו איראן עלולה לפעול לאור התקיפות הישראליות: "חזית הגולן לא נפתחה עד עכשיו ואין שום החלטה מצד המשטר שדורש מכוחותיו הצבאיים להימנע מפתיחת חזית הגולן מאז ה-7.10 ואמרתי שהמשטר קיבל הוראות ובקשות להימנע משימוש בחזית הגולן על מנת לפתוח במלחמה נגד ישראל מהחזית הזאת. ניתנו הוראות מהנהגת המשטר לכוחות הצבאיים של המשטר שחלקן התלוננו על כך שאין ביכולתן להגיב על התקיפות הישראליות".

האם איראן תהיה קשובה לבקשות המשטר או חיזבאללה יהיה קשוב לבקשות המשטר להימנע משימוש בחזית הגולן? איראן היא זאת ששולטת באזורי השפעה רבים בתוך סוריה ובפרט באזורי השליטה של המשטר".

נעשה באמצעות ביירון: חברת תרגום