נציגי צה"ל הגיעו הבוקר (שני) למלון בים המלח שם מתגוררים מזה 9 חודשים מרבית תושבי קיבוץ בארי, שפונה מיושביו ביום ה-7 באוקטובר, לאחר מתקפת החמאס על ישראל והטבח שביצעו המחבלים ביישובי העוטף. המשפחות אמורות להיחשף לממצאים ולמסקנות התחקיר הצה"לי, שבחן את התנהלות הצבא במקום ביום המתקפה וביומיים שלאחריו. גם כיום, התוצאה המצערת של המתקפה והמחיר הכבד, 101 נרצחים מהקיבוץ ו-11 חטופים, מתוך 30 שעדיין בשבי, יחד עם 24 אנשי כוחות הביטחון שנפלו בבארי, כואבת ומועכת את הלבבות.

אף אחד לא שם לב: העקיצה של נסראללה לסינוואר בנאום שלו
הרצי הלוי וגלנט מקריסים את הצבא, וביבי מנצח על התזמורת | יצחק בריק

טרם פרסום התחקיר, שוחחנו עם עילם מאור, חבר הקיבוץ וחבר כיתת הכוננות של היישוב. עילם, כמי שלחם במקום באותו היום ידע לומר כבר לפני מספר חודשים את הדברים הבאים: "על פי חקירות התברר, כי הכניסה לביתנו בקיבוץ בארי סימלה למחבלים פגיעה בהתיישבות, בהתנחלות לדבריהם, הגדולה והמרכזית ביותר ביישובי העוטף של האויב הציוני. ציר הגישה הנוח לבארי ממזרח למערב הוביל לכך שהם פשטו במאות לקיבוץ מכמה כיוונים עוד לפני השעה 07:00 בבוקר. בנוסף הלחימה בשעות הראשונות התבססה על כוח מצומצם בלבד של לוחמי כיתת הכוננות ומתנדבים מהיישוב".

בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

עוד הוא הודה: ״זה יום מתוח, אנחנו ממתינים לשמוע יחד את תוצאות התחקיר והדברים שהרגשנו על בשרנו, את האירועים שהובילו לכישלון של ההגנה על הישוב שלנו ועל האנשים שלנו, שהובילו ל-101 נרצחים, 11 שבויים שעדיין בעזה, שאנחנו מחכים לשובם".

עילם דרש: "אנחנו רוצים לבוא ולשמוע כצעד ראשון בתחקיר הזה את האמת", עוד הוא מבקש: "הסקת מסקנות משמעותיות, שימנעו מדבר כזה לקרות בעתיד אי פעם, שיחזירו לנו את הביטחון שלנו, את היכולת לאמון שהוא כל כך קריטי לחזרה שלנו הביתה".

לדבריו, השבת החטופים שעדיין בעזה קריטית להשבת אמון התושבים. לטענתו, "חשיפת האמת בצורה מלאה על כל היבטיה היא אבן דרך קריטית ליכולת שלנו להתקדמות ותקומה, יחד עם החזרת הביטחון והחזרת החטופים". הוא קבע: "יש צורך בתחקיר מעמיק ויסודי שעושה צעד לכיוון הזה". 

בית הרוס בבארי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בית הרוס בבארי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

עוד הוא התייחס לתשומת הלב התקשורתית שהקיבוץ על תושביו נקלעו אליה. עילם אמר: "פוקוס תקשורתי זה דבר שמלווה אותנו מאז. קיבוץ רגיל, שחי חיים רגילים, שפתאום נהיה בעין הסערה במרכז של תשומת לב, זה לא מקום שהיינו בוחרים להיות". עילם כבר לפני מספר חודשים הסיק ושיתף במסקנות אישיות שמתרכזות מבחינתו ב"הבחנה בין הרוע האנושי שבא לפגוע בכולנו בישראל ללא הבחנה, אל מול הטוב האנושי שיש ברחבי העם הזה שעוטף ומנסה לסייע לנו מאז".

עילם מקווה כי "התחקיר ישקף באמת חלק מאיזושהי ראייה ארצית לאומית הכרחית, ללמוד ולהפיק מהאירוע הטרגי שלנו. בשביל שזה לא יקרה לאף אחד אחר". עוד הוא מאמין כי "התחקור של אירועי בארי יוביל למציאות אחרת ביכולת שלנו לשמור על ביטחון האזרחים שלנו".