תחקיר הקרב בבארי ב-7 באוקטובר הוצג היום (חמישי) לרמטכ״ל, לשר הביטחון ולחברי קהילת בארי. בחלק זה של התחקיר, ישנה התייחסות מעמיקה לקרב לשחרור בני הערובה במבנה בקיבוץ, מה שזכה לכינוי ״הקרב על הבית של פסי״. 

התחקיר מתייחס לאירוע בבית של פסי ובו אישור כי נורו ארבע פגזי טנק לעבר מרחב הבית. מי שאישר עקרונית את הירי הוא מפקד אוגדה 99 תא״ל ברק חירם. אולם מי שאישר בפועל כל ירי היה מפקד הימ״מ תנ״צ ח׳.

יצחק בריק הגיש כתב אישום נגד הרצי הלוי - אלו הסעיפים הקשים
בקיבוץ בארי סבורים: "דרוש תחקיר מעמיק ויסודי שעושה צעד לכיוון ספציפי"

על פי התחקיר שניים מבני הערובה נהרגו כתוצאה מירי אחד מפגזי הטנק. ועדת הבדיקה קובעת כי ההחלטה של תא״ל ברק חירם בנסיבות הדברים היתה סבירה. התחקיר התבסס על הקלטות קשר, יומני מבצעים, תחקור כל מי שהיה בקיבוץ, עיון בנוצריות הוואצאפ של כל חברי הקיבוץ, חקירות להב 433 של המשטרה, חקירות שבויים, ממצאים פורנזיים, סרטים, ועוד.

במהלך האירוע, יירט שב"כ שיחה שבה נשמעים החוטפים מתקשרים למפקדים שלהם ואומרים שהם הולכים להתאבד עם בני הערובה. מייד אחר כך מפקד כוח הימ"מ, ארנון זמורה, שעמד לפרוץ לבית דיבר עם אחת מבנות הערובה שאמרה כי הרגו את שני ילדיה. הוא הורה לה לשכב על הרצפה, והודיע "אנחנו נכנסים". אבל אז נשמע צרור יריות ארוך – ולאחריו השתרר שקט.

הרס בקיבוץ בארי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הרס בקיבוץ בארי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

באשר לבית של פסי. ההודעה על בני הערובה מתקבלת בחמש בערב במוקד 100 של המשטרה. כאשר המחבלים דורשים מאחת מבני הערובה ליצור קשר טלפוני עם המשטרה. המוקדן במוקד 100 לא מבין את הדיווח ויוצר הכוונה שגויה של כוחות הימ״מ והשב״כ. באותה שעה יש במרחב שלוש אירועים של בני ערובה: תחנת משטרת שדרות, הבית באופקים, והבית של פסי בבארי.

  • בת הערובה ציינה בפני השוטר כי בני הערובה מרוכזים בפינת האוכל. אלא שהשוטר שואל אם היא בחדר האוכל. בת הערובה מציינת שוב שהיא בפינת האוכל אלא שהשוטר שולח את כוח החילוץ לחדר האוכל של הקיבוץ. כשנכח בתנועה נפתחת לעברו אש. לוחמי הימ״מ יורים טיל נ״ט לעבר הבית מהפיצוץ אנשי השב״כ שנמצאים בקוו פתוח עם בת הערובה מבינים כי הטיל פוגע במבנה של בני הערובה. בשלב הזה הכח מתחיל בנוהל ״סיר לחץ״ הכוח לא יודע כי מחצית מבני הערובה נמצאים מחוץ לבית כשהם אזוקים.

קיבוץ בארי אחרי הטבח  (צילום: רויטרס)
קיבוץ בארי אחרי הטבח (צילום: רויטרס)

  • למרות שלוחם שב״כ מזהה את החטופים מחוץ לבית המידע נבלה בתוך שולחן ניהול הקרב.
  • לפי התחקיר תא״ל ברק חירם קובע כי ניתן לבצע ירי הרתעה לסביבת הבית ומגדיר שני כללים הירי יבוצע לקרקע לפני הבית או לגג הרעפים. שנית הירי יבוצע בחימוש חלול. את האישור הסופי לירי משאיר חירם למפקד הימ״מ ח׳ שנמצא בחדר הפיקוד של השב״כ.
    שלושה פגזים נורים לקרקע אחד מהם מדלג ופוגע בקורה מעל הכניסה לבית כתוצאה מרסס נהרגים שנים מבני הערובה שהיו מחוץ לבית.
  • בצה״ל אומרים כי כל בני הערובה בבית לא נהרגו מירי הטנק אלא מירי המחבלים.

בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

יסמין פורת, אחת משתי ניצולות יחידות מהבית של פסי, התראיינה אצל מאיה רכלין בתוכניתה בכאן 11 והתייחסה לתוצאות התחקיר הצה"לי: "מקווה שפרסום התחקיר הוא צעד ראשון בדרך לוועדת חקירה. מי שאחראי הוא לא מי שחילץ אותנו אלא מי שנתן למחבלי חמאס להכנס. האחראי יצטרך לתת את הדין".