תא"ל (מיל') אפי איתם, לשעבר מפקד עוצבת הגליל ושר בממשלה, התייחס היום (שישי) בראיון לרון קופמן ואריה אלדד ברדיו 103fm למסקנות תחקיר האירועים בבארי ב-7 באוקטובר.

"לפי מה שאני שומע ומבין הוא דוח האירועים", אמר. "מברר את האירועים, מגדיר את הזמנים ומבררים אילו כוחות עשו מה ומתי. זה דבר לכשעצמו חשוב, אבל שום דבר בזה לא חדש. הדוח לא עוסק בשאלה למה זה קרה, ואיך זה התנהל: מי קיבל את ההחלטות, ומה היתה תמונת המצב שלו. זה לא ייאמר בלי ועדת חקירה ממלכתית שאליה צריך לחתור".

הותר לפרסום: ולרי צ'פונוב, חייל מילואים, נהרג מפגיעת כטב"מ בצפון
בבארי לא מסתפקים בתחקיר צה"ל: "יצאנו מתוסכלים, לא יהיה ביטחון"

עוד הוסיף: "כולם נמצאים בתוך סבך האירועים וההחלטות ודבר אחד הוא לא מסובך: אחריות לכולם. כשקרה דבר דומה במלחמת יום הכיפורים היא הקימה וועדת חקירה שטיפלה רק בדרג הצבאי. דדו הוקרב על מזבח הוועדה הזאת והמנדט שהיא קיבלה".

"עכשיו מלחמה. ואני אומר בשנתיים הקרובות אלא אם כן נעגל את הפינה ונקנה איזה 'החלטה 1702' בצפון והסדר שיביא את החמאס בדלת האחורית בדרום. מפקד אוגדת עזה מתחלף עכשיו. חירם נהג בסדר. אלוף פיקוד והרמטכ"ל זה נתון להחלפתם, אבל אני לא הייתי עוסק בזה עד שלא תסתיים המלחמה".

על חזית הצפון אמר: "הצפון הו כבר לא מוגדר כחזית משנית. מי שזוכר מלחמות ארוכות, יודע שלרוסים לקח שנתיים להתארגן למתקפת הנגד סביב מוסקבה, ולאמריקאים לקח הרבה מאוד זמן כדי לסיים באירופה ולהתקדם באוקיינוס השקט".

"אלה לא ארגוני טרור, אלא צבאות מצוידים היטב, חפורים היטב בקרקע עם מוטיבציה ומחויבות מאוד גבוהה. אפילו לגבי הסד"כ שעומד מולנו - אנחנו הקטנו את הצבא, וזו אחת הסיבות שאנחנו לא תוקפים במקביל בשתי החזיתות. צריך להיערך לצפון בבירור. זה ייקח זמן". 

עוד התייחס לחיל האוויר ואיראן: "הזרוע שאמורה לשנות מערכתית את העניין, היא חיל האוויר. לא הקמנו אותה כדי שתסייע לכוחות הקרקע,  היא הוקמה כזרוע אסטרטגית, וברוך השם לא נשרט חייל אחד בכל התקופה הזאת. עכשיו זמנו להיות גיים צ'יינג'ר. יש לו יתרונות מאוד גדולים. חיל אוויר אין להם ונ.מ שלהם יכול להיות מטופל. אנחנו צריכים לתקוף באיראן. אם הם יחצו את הקו הגרעיני כל השיקולים כל החזון הציוני כל הסוגיות הלא קיומיות יהפכו לקיומיות בזמן הזה".

"לנו יש את הידע האנומלי שלא קיים בשום מקום בעולם: הניסיונות להכחיד אותנו", הוסיף, "ולכן, נקבל פרצוף לא רק של אידאולוגיה ג'נוסיידית, אלא גם של יכולת. זמן איראן – העניין הזה נגמר".

לסיום אמר: "אם אני הייתי ראש ממשלה הייתי אוסף את כל הטייסים ואומר: זה זמנכם להציל את מדינת ישראל. החזירו את איראן אל מקומה הלא גרעיני".