בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP דווח היום (שישי) כי חוסאם בדראן, חבר בלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הארגון הציע במהלך המשא ומתן להפסקת האש שאחרי המלחמה תקום ממשלה עצמאית של אישים לא מפלגתיים אשר תנהל את רצועת עזה ואת שטחי הרשות הפלסטינית.

תעודת אחריות: אלי זעירא מנתח איך זה קרה לנו שוב, 50 שנה אחרי
340 מחבלים מול 26 חמושים ישראלים: תמונת המצב מהטבח בבארי ב-7 באוקטובר

כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

"הצענו שממשלה בעלת סמכות לאומית לא מפלגתית תנהל את עזה ואת הגדה המערבית לאחר המלחמה", אמר חוסאם בדראן על המשא ומתן, "הממשל שיקום בעזה לאחר המלחמה הוא עניין פלסטיני פנימי ללא כל התערבות חיצונית, ולא נדון ב'יום שאחרי המלחמה' בעזה עם אף גורם חיצוני אחר".

גורם רשמי אחר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי ההצעה לממשלה לא מפלגתית הועלתה כבר מול המדינות המתווכות. על פי הדיווח, אותו בכיר בחמאס הודה כי הממשלה תנהל את ענייני רצועת עזה והגדה המערבית בשלב הראשוני שלאחר המלחמה, ותסלול את הדרך לבחירות כלליות אצל הפלסטינים.

הריסות ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
הריסות ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )

עקורים פלסטינים ברצועת עזה (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

כמו כן, לשכת ראש הממשלה הכחישה היום דיווח ב"רויטרס" לפיו ישראל שוקלת, במסגרת המשא ומתן מול חמאס לעסקת חטופים, לסגת מציר פילדלפי. "הדיווח בסוכנות הידיעות ״רויטרס״, לפיו ישראל דנה באפשרות לסגת מציר פילדלפי, הינו פייק ניוז מוחלט. ראש הממשלה עומד על כך שישראל תישאר בציר פילדלפי. כך הנחה את צוותי המשא-ומתן, הבהיר זאת לנציגי ארצות-הברית השבוע, ועדכן על כך אמש את הקבינט", נמסר מהלשכה.

עם זאת, גורמים המעורים בנושא מבהירים כי עזיבת ציר פילדלפי, באופן חלקי, אכן עולה בשיחות ובעיקר - במגעים שראש השב"כ קיים במצרים. בין היתר דובר על חלופות כגון מכשול נושא חיישנים.

בנוסף, אתמול ב"וושינגטון פוסט" דווח אתמול אודות פרטים חדשים על ההסכמות המתגבשות במשא ומתן על עסקת החטופים. על פי גורמים אמריקאים העסקה תתבצע בשלושה שלבים. שלב ראשון שיימשך שישה שבועות: שחרור 33 חטופים (נשים, גברים מעל גיל 50 ופצועים) בתמורה לשחרור מאות אסירים ונסיגה מאזורי אוכלוסייה.
 
השלב שני יכלול ממשל ביניים שבמסגרתו לא ישראל ולא חמאס לא שולטות בעזה. הממשל יורכב מכוח של 2,500 איש שתומכים ברשות הפלסטינית וכבר נבדקו על יד ישראל. הוא יאומן על ידי האמריקנים ונתמך על ידי מדינות ערב מתונות.

סינוואר, ביידן, נתניהו  (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס,עבד רחים כתיב)
סינוואר, ביידן, נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס,עבד רחים כתיב)

בתוך כך, אתמול נאם ראש הממשלה נתניהו בטקס סיום קורס קצינים קרביים ואמר: "שואלים אותי עד מתי תמשך המלחמה, כך אני עונה: 'עד לניצחון גם אם זה ייקח זמן, אנחנו לא מתעייפים'". 

"יש לנו חובה מוסרית להחזיר את כל החטופים, עם הלחץ הצבאי והעמידה האיתנה יביאו את שחרור חטופינו ושאר מטרותינו", המשיך. "אני מחויב למתווה שחרור חטופינו, אך מחבלי החמאס מציבים דרישות לא הגיונות".

"מרצחי חמאס עדיין מתעקשים על עמדות שמסכנים את עמדות ישראל - אני מסרב להסכים לדרישות אלה. ולכן אני מתעקש על 4 עקרונות שקיימים במתווה", הוסיף, "שליטה בפילדלפי, חזרה למלחמה אחרי, אין מחבלים בצפון הרצועה, כמה שיותר משוחררים בשלב הראשון".