תקיפה חריגה לאור יום (שבת) במערב ח'אן יונס לאחר שעל פי דיווחים פלסטינים צה"ל תקף מהאוויר יעד באזור בו ככל הנראה שהו רמטכ"ל חמאס מוחמד דף שניצל בעברו ממספר ניסיונות וחיסול וכן גם יד ימינו, מפקד חטיבת חאן יונס ראפע סאלמה, שהיה מאדריכלי טבח שבעה באוקטובר. חמאס הגיב לניסיון החיסול ואמר כי מדובר ב"אינדיקציה שישראל לא מעוניינת להגיע לעסקה", וכינה את התקיפה "הסלמה משמעותית".

דובר צה"ל אישר כי דף היה היעד לתקיפה, ושר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר. במערכת הביטחון עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות, וגוברות ההערכות כי אכן הצליח צה"ל לחסל סוף סוף את המחבל בעל תשע הנשמות.

מרחב תקיפת המתחם שבו שהו מוחמד דף וראפע סלאמה (צילום: דובר צה''ל)
מרחב תקיפת המתחם שבו שהו מוחמד דף וראפע סלאמה (צילום: דובר צה''ל)

על פי הפלסטינים בתקיפה נהרגו עשרות ונפצעו מאות נוספים, לפי שעה מניין הנפגעים אינו מדויק אך נגרם נזק אדיר באזור. במערכת הביטחון אופטימיים לגבי תוצאות החיסול. על פי הידוע בשעת לילה העביר שב"כ מידע על כך שדף הגיע למתחם אוהלים באזור במואסי והוא מסתתר בתוך המתחם.

בצה״ל החליטו לא לקחת סיכון ומספר מטוסי קרב יצאו להפצצה רחבה שכללה הפלת עשרות טונות של פצצות ממטוסי הקרב. המטוסים כתשו את כל מתחם האוהלים והשמידו את כל המרחב בו נמצא דף ואנשיו. בידי צה"ל לא היו ידיעות על חטופים שהיו במקום.

תחקיר CNN: "חיילים בנצח יהודה נענשו על פגיעה בפלסטינים - מפקדיהם קודמו"  
בתוך שעות: סמג"ד ובכיר בזרוע הצבאית של חמאס חוסלו

השניים היו במתחם מגודר באזור במואסי שלטענת צה"ל, לא היו בו תושבים בלתי מעורבים, אלא רק כמה עשרות מחבלים. התקיפה בוצעה עלי ידי פגיעה במתחם במספר גלים כאשר בכל זמן התקיפה מטוסים של חיל האוויר תצפתו וידעו שאין כניסת אזרחים למתחם.

בצה״ל העלו את רמת הכוננות בדרום ובצפון אולם, לפי שעה לא יודעים לקבוע מה היקף היכולות של החמאס וג׳אהד האיסלאמי בעזה לבצע ירי ארוך טווח לעבר מרכז הארץ או לבאר שבע. ההערכה כי שני האירגונים ינסו לבצע ירי כתגובה לפעילות של צה״ל במערב חאן יונס.

בגבול הצפון הוגברה ההערכות וזאת מתוך הנחת עבודה כי חיזבאללה יאפשר לחמאס לבנון ואולי לאירגונים פלסטינים נוספים לבצע ירי החורג ״מכללי המשחק״ של הלחימה בצפון. יתכן אף שחיזבאללה יבצע ירי מסיבי לעבר הגליל. בשעה האחרונה חיזבאללה ביצע ירי לעבר קרית שמונה כפר יובל וישובים נוספים בגליל העליון.

אם אכן צה״ל חיסל את מוחמד דף היום, מדובר באחת מסגירות המעגל הארוכות והמשמעויות ביותר של ישראל מזה שנים רבות. דף שרד במצטבר שבעה ניסיונות חיסול לאורך השנים. הוא חמק כמה פעמים בעבר מניסיונות חיסול ונפצע בארבעה כאלה, כולל במבצע "צוק איתן".

ניסיון חיסול מוחמד דף 2024 (צילום: רויטרס)
ניסיון חיסול מוחמד דף 2024 (צילום: רויטרס)

בחלק מהניסיונות נפצע דף באורח קשה, התאושש, ובשנים האחרונות גם איים באופן חריג כי ישראל תשלם מחיר כבד על האירועים בהר הבית ובשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים. 

בדצמבר האחרון חשף בן כספית במעריב כי לאחר שנים רבות שבהן מצבו המדויק של דף היה לא ברור לגורמי המודיעין, לוחמי צה״ל איתרו בעזה תמונות וסרטונים עדכניים שמוכיחים כי הוא חי, במצב גופני טוב ומתפקד כמפקד בפועל של כוחות המחבלים. 

מוחמד דף (צילום: דובר צה''ל)
מוחמד דף (צילום: דובר צה''ל)

העובדה שדף חי, מתפקד ובכושר טוב יחסית, ואף מסוגל ללכת בכוחות עצמו ומפגין עצמאות תפקודית פיסית, כתב כספית, עומדת בסתירה מוחלטת להערכות המודיעין המפורטות בעניינו מהשנים האחרונות. במשך קרוב לעשור, עד גילוי הסרטונים הללו חייתה ישראל בידיעה שדף סיעודי, מתנייד באמבולנסים, מסתייע בכיסאות גלגלים וסובל מקשיי תפקוד רבים.

דף נמצא בראש היעדים של ישראל במלחמה הנוכחית, ביחד עם יחיא סינוואר. במהלך הקרבות צה"ל פיזר כרוזים ברצועת עזה בהם הבטיח פרס כספי משמעותי בגובה של 100 אלף דולרים ויותר למי שיביא מידע מהימן על מקום הימצאם של בכירי חמאס, כמו מוחמד דף. על פי הכרוז, הצבא ישלם 400 אלף דולרים על מידע שיביא לאיתורו של יחיא סינוואר ו-300 אלף דולר עבור סיוע באיתור אחיו מחמוד.