מוחמד דף הוא הסמל האולטימטיבי של חמאס: ״מנהיג הצללים״ הכריזמטי ששרד ניסיונות חיסול רבים של ישראל, והפך לסמל הן עבור לוחמי הזרוע הצבאית של הארגון והן עבור צה״ל ושב״כ, שמחפשים את ראשו כבר שנים רבות. 

אם וכאשר צה״ל אכן חיסל את מוחמד דף היום, מדובר באחת מסגירות המעגל הארוכות והמשמעויות ביותר של ישראל מזה שנים רבות. דף שרד במצטבר שבעה ניסיונות חיסול לאורך השנים. הוא חמק כמה פעמים בעבר מניסיונות חיסול ונפצע בארבעה כאלה, כולל במבצע "צוק איתן". בחלק מהניסיונות נפצע דף באורח קשה, התאושש, ובשנים האחרונות גם איים באופן חריג כי ישראל תשלם מחיר כבד על האירועים בהר הבית ובשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים. 

תקיפת צה''ל בחאן יונס (צילום: צילום מסך: רשתות ערביות)
תקיפת צה''ל בחאן יונס (צילום: צילום מסך: רשתות ערביות)

בדצמבר האחרון חשף בן כספית במעריב כי לאחר שנים רבות שבהן מצבו המדויק של דף היה לא ברור לגורמי המודיעין, לוחמי צה״ל איתרו בעזה תמונות וסרטונים עדכניים שמוכיחים כי הוא חי, במצב גופני טוב ומתפקד כמפקד בפועל של כוחות המחבלים. 

העובדה שדף חי, מתפקד ובכושר טוב יחסית, ואף מסוגל ללכת בכוחות עצמו ומפגין עצמאות תפקודית פיסית, כתב כספית, עומדת בסתירה מוחלטת להערכות המודיעין המפורטות בעניינו מהשנים האחרונות. עד גילוי הסרטונים הללו חיתה ישראל בידיעה שדף סיעודי, מתנייד באמבולנסים, מסתייע בכיסאות גלגלים וסובל מקשיי תפקוד רבים. כשיגיע יום בדיקת מחדלי המודיעין בהקשרים השונים שלהם, מצבו של דף יזכה להתייחסות נפרדת.

דף נמצא בראש היעדים של ישראל במלחמה הנוכחית, ביחד עם יחיא סינוואר. במהלך הקרבות צה"ל פיזר כרוזים ברצועת עזה בהם הבטיח פרס כספי משמעותי בגובה של 100 אלף דולרים ויותר למי שיביא מידע מהימן על מקום הימצאם של בכירי חמאס, כמו מוחמד דף. על פי הכרוז, הצבא ישלם 400 אלף דולרים על מידע שיביא לאיתורו של יחיא סינוואר ו-300 אלף דולר עבור סיוע באיתור אחיו מחמוד.