בחדרי המודיעין והמבצעים של פיקוד דרום פרושות כרזות המציגות עשרות תמונות פנים של עשרות מחבלי חמאס וג׳יאהד איסלאמי, כולם הם בדרגים בכירים, כשבראש יחיה סינוואר ותחתיו מוחמד דף, כשלצידו מפקד חטיבת חאן יונס ראפע סאלמה. תחתיהם מופיעות עשרות תמונות של מפקדי שטח ומחבלים בכירים פחות.

מאז השבעה באוקטובר שב״כ ואמ״ן נמצאים במשימה לאתר כל אחד ואחד מהמופיעים בכרזות ולהביא לפגיעה בו: מהאוויר, מיבשה ומהים, הכל בהתאם לתרגום המודיעין לפעולה מבצעית.

צנגאוקר על ניסיון חיסול דף: "לא על חשבון חיי החטופים" 
בח'אן יונס המומים מהתקיפה: "רבים קבורים עדין מתחת לחול" | דיווח

זירת ניסיון החיסול של מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)

הפעילות הבוקר (שבת) באה בעקבות מידע שהועבר בשעות הלילה. המידע הצביע על כך שמוחמד דף, רמטכ״ל החמאס, וסגנו מח״ט חאן יונס ראפע סאלמה, הגיעו למתחם במערב חאן יונס, באזור המואסי צמוד מאוד למתחם האוהלים ההומניטרי. על פי המידע המתחם ממוקדם בשטח חקלאי פתוח בו ישנן בין שמונה לתשע חושות, ולצידן כמה צריפים מעץ המחוברים במסדרון המכוסה בסכך.

כלי טייס של חיל האוויר ששוגרו מיד על מנת להעביר תמונות של המתחם. מהתיעוד למדו בצה״ל כי המתחם מגודר ומופרד על ידי צמחיית עצים ושיחים מהאוהלים של תושבי עזה העקורים.

חיל האוויר כבר למוד ניסיון מהמקרים הקודמים בהם ניצל מוחמד דף מניסיונות החיסול השונים. בשב״כ הבהירו לאנשי חיל האוויר ולדרג המדיני, שאישר את החיסול, כי המתחם עומד כיעד סגור של חמאס, בו שוהים עשרות מחבלים, חלקם מוגדרים כאנשי שטח בכירים. עוד קבעו שב״כ ואמ״ן כי אין במתחם חטופים ישראלים.

ראפע סלאמה (צילום: רויטרס)
ראפע סלאמה (צילום: רויטרס)

בצה״ל החליטו לפעול באופן כזה שכל מי שנמצא במתחם ייפגע. צה״ל העלה לאוויר מל"טים אשר טסו בגובה רב ועקבו אחר הנעשה במתחם. במקביל, באחד מבסיסי חיל האויר התארגנו לתקיפה, שבוצעה בכמה גלים.

התקיפה נעשה תוך שימוש בחימוש מדויק, כבד ומאסיבי. זאת כדי שכל מי שבמתחם החושות של החמאס יושמד. באור בוקר החלו המטוסים להטיל את הפצצות בזו אחר זו. המל״טים של צה״ל המשיכו להעביר תמונות לחמ"לים של שב״כ ושל חיל האוויר. החשש היה שדף יימלט במהלך גלי ההפצצות.

מעבר לסמליות של חיסול שני הבכירים דף וסאלמה, ניתן לזהות בפעולה כמה אלמנטים משמעותיים: 
 1. השב״כ שוב הוכיח כי הוא מצליח להתעשת מהתקלה שלו בשבעה באוקטובר וכי הוא יודע לבצע חדירת עומק לתוך ארגון החמאס.
 2. ישראל סגרה חשבון עם גדולי המרצחים של האנושות.
 3. ישראל פגעה ביכולת הפיקודית המשמעותית של חמאס.
 4. ישראל מוכיחה שהיא ממשיכה לרדוף אחרי כל מי שלקח חלק בטבח השבעה באוקטובר.
 5. ישראל מעבירה מסר לכל המזרח התיכון - ללבנון, סוריה, איראן ותימן, כי היא נחושה לפגוע בכל מחבל ובכל דמות המפעילה טרור ומעשי רצח.

ניסיון חיסול מוחמד דף 2024 (צילום: רויטרס)
ניסיון חיסול מוחמד דף 2024 (צילום: רויטרס)

מוחמד דף הצליח, כאמור, לחמוק פעם אחר פעם מניסיונות ההתנקשות בו. הוא לא היה רק סמל, אלא הוביל את הקו הניצי בחמאס. הוא נחשב לדמות מרכזית בעיצוב הפעילות הצבאית של חמאס בשנים האחרונות.

מח״ט חאן יונס, ראפע סאלמה, הוגדר על ידי השב״כ כ"רב מרצחים". הוא האדריכל של השבעה באוקטובר, ותפקד כדמות שבנתה את כוחות נ׳וחבה. סאלמה ודף בנו את מערכי החמאס כצבא התקפי, הפועל במסגרות גייסות צבאיות של פלוגות, גדודים וחטיבות עם מערכי תקיפה, תמיכת לחימה, מודיעין ומערכי לוגיסטיקה. לצה״ל ולשב״כ היה ברור כי בלי פגיעה בשניים ובעוזריהם, לא ניתן לרסק את התשתית הצבאית והפיקודית של החמאס. השניים היו המוח ומערכת ההפעלה של הזרוע הצבאית של חמאס בעזה.