בצה"ל התחילו לפקח על חומרי דישון וכימיקלים המשמשים לחקלאות ולתעשייה המוכנסים לשטחי הרשות הפלסטינית, זאת משום שהצבא והשב"כ חשפו במעבדות של מחבלי הג'יהאד האיסלאמי בצפון שימוש מוגבר בחומרי הכימיקלים לחקלאות למטרות טרור.

בצה"ל אומרים כי מטעני הנפץ כוללים את מטעני הגחון שהופעלו בחודש האחרון נגד כוחות צה"ל והביאו למותם של קצין צה"ל סרן אלון סקאג'יו ושל רס"ל במיל יהודה גטו ופציעה של כעשרים לוחמים במספר תקריות בהם הופעלו מטענים רבי עוצמה נגד כוחות צה"ל.

בכיר במודיעין לשעבר: "היה ראוי שהרמטכ"ל היה מציג את התחקיר לבארי"
ספק אם בישראל חשבו שישיגו את זה: הצעד הדרמטי ששוקלים ראשי חמאס

העובדה כי מחבלי החמאס והג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון מנסים ללא הצלחה לשים יד על מטעני חבלה, הובילה אותם להקים מעבדות נפץ ברחבי צפון השומרון. על פי המידע שאוסף השב"כ, הידע מועבר דרך איראן לפעילי שטח ביהודה ושומרון באמצעות התכתבויות אינטרנט וכן על ידי הפניה לאתרי הדרכה אינטרנטיים. הבסיס להכנת המטענים הם חומרי דישון וכימיקלים הנמצאים זמנים בתעשיות שונות וכן בחקלאות.

מיד עם כניסתו לפני שבוע של אלוף פיקוד המרכז החדש האלוף אבי בלוט, הוא הנחה את גורמי המודיעין והמבצעים בפיקוד מרכז ובאוגדת איו"ש להעניק קדימות לאיתור מעבדות הנפץ וכן להגביר באופן משמעותי והדוק את הסחר של הכימיקלים וחומרי הדישון בשטחי יהודה ושומרון.
 
בשבוע שעבר ביצעו כוחות צה"ל, מג"ב, מנהל אזרחי ושב"כ מבצע ראשון רחב היקף ובמהלכו תפסו מעל 150 שקים של חומרים להכנת מטענים ברחבי פיקוד המרכז. במסגרת הפעילויות הכוחות עצרו שישה בעלי חנויות שמכרו את החומרים, והעבירו אותם להמשך חקירת כוחות הביטחון. בנוסף, הכוחות עצרו חמישה מבוקשים בחוסאן ובעיזריה שבעציון ועצרו מבוקש נוסף בעוריף שבשומרון.

כל החשודים מעורבים על פי החשד באופרציות מעבדות החבלה בשומרון. המבוקשים שנעצרו הועברו להמשך חקירת שב"כ.