אי התגובה של החמאס לניסיון החיסול של מוחמד דף נתפסה בישראל כתמוהה למדי: התרגלנו לתגובות נזעמות של שוכני עזה, חאן יונס ורפיח בעקבות חיסול בכירים פלסטינים. לא הפעם. לא ירי רקטות לתל אביב ואף לא ירי מרגמות לעוטף עזה.

אכן, חמאס בבעיה קשה. בחמאס התרגלו שמוחמד דף מנחית את ההוראות ופתאום דף לא נמצא. גם התגובה הרכה בשמו של סינוואר, שהורה לאנשיו "להשלים את השיחות לקראת עסקה חרף החיסולים" באה בעקבות העובדה שאין מי שיורה לחדש או להפסיק את השיחות מתוך עזה. אכן דף חסר. התגובות הרפות בשני מקרים אלו ובעוד כמה תחומים מצביעות על חולשת הארגון, חולשה המעידה על התפרקות שבדרך.

ציר פילדלפי בידינו? כוחות צה"ל נערכים לשליטה במערב רפיח
בגלל בצע כסף: חשד שתושב הדרום הבריח 20 שב"חים ונתפס

לכאורה, קלף המיקוח האחרון של המנהיג האחרון שנותר לחמאס, הוא שחרור מאות כלואים מבתי הכלא הישראלים תמורת החטופים והפסקת המלחמה. ברור שהארגון לא יסכים בשום אופן לחצי עסקה, היינו שחרור מחבלים בלבד. הוא גם ידרוש הפסקת המלחמה והפסקת החיסולים של ראשי החמאס וקבלת ערבויות בינלאומיות להפסקת המלחמה לתמיד, תנאים שישראל תתנגד להם בחריפות.

ישראל מוכנה רק להודנה זמנית ותשאף להמשיך לרדוף את סינוואר, הניה, משעל, אוסאמה חמדאן זאהר ג'בארין וחבריהם. מאידך, סינוואר רוצה להישאר על רגליו בעזה וששארית הפליטה שלו תצטרף אליו, אזי איזו עסקה יכולה להיעשות עם מי שישראל רואה כבני מוות? גם האפשרות שסינוואר ואנשיו יהגרו לחו"ל נפסלה על ידי מנהיג החמאס.

תיעוד התקיפה בחאן יונס, ניסיון חיסול מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)
תיעוד התקיפה בחאן יונס, ניסיון חיסול מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)

לכן, על ישראל לתת לחמאס ארכה של שבוע ימים לסיכום העסקה והיה וההשהייה המכוונת מצד ארגון הטרור תימשך, יש להמשיך להלום באנשיו ולקוות לשחרור החטופים שלא באמצעות עסקה. במצב בו דף איננו, חיסולם של סינוואר, אחיו מוחמד ושאר המסתתרים היא רק שאלה של זמן. 

האם חיסול דף יכול לשמש כתמונת הניצחון? לא חיסול דף ולא חיסול סינוואר ואף לא חיסול נסראללה יוכלו לשמש כתמונות ניצחון. גם ממשל חלופי ברצועה לא יהיה ניצחון. שיבת החטופים, שיבת תושבי הצפון לאצבע הגליל תוך אילוץ חיזבאללה לסגת אל מעבר לליטני ושיבת תושבי עוטף עזה ליישוביהם המשוקמים והבטחת ביטחונם כפי שחיים ילין הגדיר זאת, "שוויץ", הן תמונות הניצחון האמיתיות. יעדים קשים להשגה? בהחלט. אך אל לאיש לעשות לעצמו הנחות ולרמות את עצמו.

אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד, מזרחן ומרצה במכללה האקדמית גליל מערבי. לשעבר ראש התיאום הביטחוני עם הפלסטינים ומושל נפות ג'נין, בית לחם וצור במנהל האזרחי