בצה״ל מזהים ניסיונות של חמאס לשקם את היכולות הצבאיות שלו, תוך ניצול ציני של מערכי הסיוע ההומניטרי ותשתיות אונר״א, כדי לפתוח לשכות גיוס בשטחם או לשלוט באוכלוסייה על ידי הספקת המזון וכן להפוך את מחסני המזון למעבדות חבלה ומחסני נשק ושטחי התארגנות.

חלוקת מזון במתקן של אונר''א ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
חלוקת מזון במתקן של אונר''א ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

לוחמי חטיבת הקומנדו בפיקודו של אל״מ עומר כהן פעלו מאז תחילת התמרון בכל גזרות הלחימה בעזה. בימים האחרונים הם השלימו פעילות בצפון העיר עזה. במבצע אחרון שכלל פשיטה על מטה אונר״א בצפון הרצועה, נמצא מתחם הומניטרי עם מחסני מזון לתושבים. לוחמי חטיבת הקומנדו זיהו במקום כי חמאס השתלט על קו חלוקת האוכל והקים חפ"ק, חמ"ל תצפיות, לשכת גיוס וסדנה לייצור כטב"מים ומטענים, כך הם יצרו תלות של האזרחים בארגון.

תמונת ניצחון? גם חיסול האחים סינוואר לא יספק את הסחורה
ציר פילדלפי בידינו? כוחות צה"ל נערכים לשליטה במערב רפיח

בצה״ל מזהים כי האויב הפך מאויב סדור לאויב שנלחם כגרילה בצורת פעילותו. מסליק אמל"ח בבתים הרוסים, ממלכד מתחמי גישה בחסות האוכלוסייה ומבצע התקדמות בתוך ובחסות האוכלוסייה. בצה״ל אומרים כי ״במקומות אליהם אנחנו מגיעים בזכות הרציפות בשטח אנו רואים ניסיונות שלו לחזור לפיקוד וניהול יותר סדור של הפעילים. העובדה שהאויב שינה את צורת הפעילות זה לאו דווקא מקל על הכוחות בשטח אלא מקשה עליהם לזהות את הפעילות שלו ולהגיב מולה״.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל אומרים כי חמאס מנסה לשקם גם את מערכי הפיקוד. אומנם זה לא אותם מפקדים שהיו בעבר והמסגרות שלו קטנות ופחות מיומנות, אולם צה״ל מזהה את הניסיונות הללו וחטיבת הקומנדו פעלה לאחרונה מול הניסיונות הללו. בצה״ל אומרים כי בכל אותם אזורים בהם פעל בעזה הוא פירק את מערכי החמאס. 

צה״ל עשוי כבר בזמן הקרוב להכריז רשמית על מעבר לשלב השלישי של הלחימה בעזה. בחטיבת הקומנדו שאמורה להוביל את השלב השלישי של הלחימה בעזה מול החמאס מבינים את הנדרש מהם פעולות ממוקדות, מהירות שיוצרות נזק כבד לאויב. בחטיבה אומרים ״נמשיך לפעול לאורך הרצועה למול הזדמנויות שמביא התמרון והמודיעין בשטח״.