צה''ל הגיב היום (שני) לעתירה של בג"ץ על רקע הדרישה של קצינות הדרכה משיריון להשתלב בכוחות מיוחדים מעבר לקווי האויב, והודה לראשונה כי "במהלך המלחמה נפגעו טנקים רבים, אשר מושבתים בשלב זה ואינם משמשים ללחימה או לאימונים, ולא צפויה בקרוב הכנסתם של טנקים חדשים לחיל. משמעות הדברים היא כי היקף הטנקים הקיים בחיל השיריון אינו מספיק, הן למאמצי המלחמה, הן לביצוע ההתנסות בו-זמנית".

כפסע מהשלב הבא: חמאס מנסה להתאושש - צה"ל מכין לו תגובה ראויה
תמונת ניצחון? גם חיסול האחים סינוואר לא יספק את הסחורה

 "בהתאם, בהיקף התחמושת והמשאבים הנדרשים לתחזוקת הכלים מוגבלים מאוד וצה"ל פועל כל העת להרחבתה", נכתב לבסוף. התשובה מהווה הודאה ראשונה של צה''ל בדבר מחסור בטנקים, פגזים ובלוחמים ובמפקדים רבים שהלכו לעולמם במהלך הקרבות.

תיעוד מפעילות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד מפעילות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)


"יש אילוצים רבים שימנעו בשנה הקרובה את פתיחת ההתנסות, ובהם אי-כשירות של טנקים רבים; מחסור בתחמושת או היקף מתגייסים רב לחיל השריון הנדרש למלא את השורות בדרום ובצפון שלא במסגרת התנסות ומחסור בסגל ההכשרה", נכתב בתשובת הפרקליטות לבית המשפט העליון. 

כמו כן הוסיפו כי "נוצרו קשיים אובייקטיביים בעקבות הלחימה ברצועת עזה ובחזיתות נוספות, במיוחד במערך הלוחם בצה"ל, בו הקשב הפיקודי והמערכתי נתון ללחימה".

טנקים בעזה (צילום: רויטרס)
טנקים בעזה (צילום: רויטרס)

"בנוסף, צה"ל מבצע מתחילת המלחמה הכשרות מהירות ומגייס סדר כוחות גדול באופן יוצא דופן, במטרה להשלים צוותים חסרים באופן מיידי. אין מספיק קשב פיקודי בשל הלחימה הנמשכת בכל החזיתות לטובת ההתנסות", צוין בהמשך.

בעתירה הוזכר כי תחקירי לחימת הנשים ב-7 באוקטובר לא הסתיימו עדיין, ועל כן אין לקחים תחת אותה סוגיה. המחזור הבא להתנסות בסיירת מטכ''ל וביחידה 669 ייפתח בחודש דצמבר הקרוב, כך הודיעו לאחר ששלוש מועמדות לסיירת מטכ''ל לא עברו את מיוני הקבלה. 

אל"ם (במיל) מאיה הלר, יו"ר הועד המנהל של פורום דבורה: "כמי שמלווה את הדיון בבג"ץ ואחרי שכבר 9 חודשים כולנו נחשפים ליכולות של חיילות, לוחמות ומפקדות בשדה הקרב, ושומעים על המחסור של לוחמים ולוחמות בצה"ל, אי אפשר להבין את הודעת צה"ל, כאילו לא השתנה דבר מאז השבעה באוקטובר. זו החמצה של הזדמנות היסטורית".