מלחמת חרבות ברזל: צה״ל יחל בהוצאת זימונים ראשונים לצו ראשון למיועדים לשירות בטחון מקרב המגזר החרדי ביום ראשון הקרוב. הצווים יצאו כחלק מתוכנית צה״ל לקידום שילוב משרתים מהמגזר החרדי בשורותיו.

ברקע הספקות: המפלגה הדמוקרטית קיבלה החלטה על עתידו של ביידן
נתניהו נועד עם הורי התצפיתניות שנפלו בנחל עוז: "הוא לא ממש מבין את הפרטים"

למרות ששר הביטחון יואב גלנט הכריז בשבוע שעבר על הכוונה לגייס אלפי צעירים חרדיים לצה״ל. באגף כח אדם בפיקודו של האלוף יניב עשור העדיפו להסתיר את המועד למשלוח הצווים. על פי המסתמן הצווים ישלחו לאלפי צעירים אשר יזומנו ללשכת גיוס ייעודית. המטרה כי כבר בשלב הראשון במהלך שנת העבודה 2024 יגויסו שלושת אלפים צעירים חרדים ובכל שנה היעד להגדיל את מספר המתגייסים.

בצה״ל סירבו להתייחס אם הצווים שיצאו ביום ראשון מיועדים רק לצעירים העתידיים להתגייס השנה או שהצווים ישלחו גם לבני נוער שמיועדים לגיוס בשנת 2025 ו-2026.

לאור כוונת צה"ל להוציא כבר בשבוע הבא את צווי הגיוס לצעירים חרדים: מחלוקת בתוך ההנהגה החרדית. הרבנים הליטאים נוטים לפסוק כדרכו של פלג ירושלמי: לנתק קשר עם צה"ל, להתעלם מהצווים, בטח לא להתייצב בלשכת גיוס.

לעומת זאת, הכיוון אצל החסידים: כן להתייצב לצו ראשון ובהמשך להשתדל לקבל פטור בדרך כזאת או אחרת. באשר לסיכויי חוק הגיוס החרדים משדרים פסימיות וסבורים כי באווירה הציבורית של היום אין אפשרות לגבש חוק שמחד - יזכה  לתמיכה בציבור הרחב (וכתוצאה מכך - שחברי הקואליציה הדורשים התאמת חוק לצרכי צה"ל יוכלו להצביע בעדו בלב שלם) ומאידך - שהחרדים יוכלו לחיות איתו. ועדיין - החרדים לא מוכנים להסיק מסקנות פוליטיות ,לעת עתה  פרישה מהממשלה לא על הפרק.

כזכור, שר הביטחון יואב גלנט קיים הבוקר דיון בנושא היערכות מערכת הביטחון לקראת גיוס בני המגזר החרדי בהשתתפות הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, אלוף במיל' אליעזר שקדי, ראש אכ״א אלוף יניב עשור, הפצ״רית אלופה יפעת תומר ירושלמי וסמנכ״ל וראש אגף התכנון במשרד הביטחון, איתמר גרף. 

בתום הדיון, אישר שר הביטחון המלצת צה"ל להוצאת צווים לתהליכי מיון והערכה (צו ראשון) של מלש״בים מהמגזר החרדי בחודש הקרוב, בהתאם ליכולות הקליטה והמיון של צה"ל ולאחר שיבוצע תהליך טיוב משמעותי של הנתונים הקיימים לגבי המתגייסים האפשריים.

הפגנת חרדים (צילום: אבשלום ששוני)

ראש אכ"א הציג לחברי הכנסת בוועדת חוץ וביטחון את המתווה הבא: 4800 מתגייסים חרדים בשנה (1800 כמו עכשיו ועוד 3000 חדשים) וככה לשנתיים הקרובות, זאת אומרת שנה הבאה ללא עלייה במספרים נכון לעכשיו.

מבחינת התפלגות הגילאים: מתגייסים בגיל 18-21 יהוו 50% ממחזור הגיוס החרדי, מתגייסים בגיל 21-23 יהוו 40% ומתגייסים מעל גיל 23 יהוו 10% ממחזור הגיוס.