בצה״ל מזהים מצוקה מצד חמאס בימים ובשבועות האחרונים. זאת הסיבה כי הוא מבקש להגיע לעסקה ולדרוש את הפסקת הלחימה. רק בשבעת הימים האחרונים חיסל צה״ל בפעולות בכל עזה כאלף מחבלי חמאס. מאז תחילת התמרון חיסל צה״ל על פי הערכות כ-14 אלף מחבלים בעזה.

חמאס חלש מאי פעם? "קיבלנו את כל הקלפים שלו, אבל יש משהו אחד שלא הסכים"
תיעוד דרמטי מלב רפיח: "האויב חסר ניסיון - והוא שילם על זה מחיר כבד"

סרטון מתוך מחשב שאותר בבית של פעיל חמאס בשג׳אעיה (צילום: דובר צה"ל)

במקביל צה״ל פגע ביכולות האש, הפיקוד, בשטחי מנהרות רבים ברחבי עזה וניתק את חמאס מהעולם כאשר השתלט על ציר פילדלפי ומעבר רפיח. בצה״ל אומרים כי ישנם כמה חלופות באשר להחזקת השליטה בציר פילדלפי והן נידונות בחדרים סגורים תוך בחינה של הדברים. במהלך השבוע ביצע צה״ל שינוי בפריסת הכוחות המתמרנים בעזה. אוגדה 99 שתפסה את ציר נצרים במרכז הרצועה יצאה להתרעננות ובמקומה נכנסה לשטח אוגדה 252.

צה״ל מגביר את הלחץ על חמאס בשלוש חזיתות הלחימה העיקריות בעומק השטח: ברפיח, במרכז, ובצפון הרצועה. צה״ל באמצעות אוגדת עזה אף מעמיק את הטיפול בהיקף. המטרה שלאורך כל רצועת עזה בעומק של קילומטר מגדר הגבול עם ישראל יישאר שטח חשוף ללא תשתיות ומבנים והכניסה אליו תיאסר לעזתים. בצה״ל מציינים שורה של מהלכים המוגדרים הישגים המשפיעים על מצבו של חמאס.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות חטיבה 7 במרחב סג'עייה, רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות חטיבה 7 במרחב סג'עייה, רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

ההישג הראשון - הפעולה ברפיח

צה"ל לא מסתפק בניקוי רצועה של 800 מטרים מצפון לכל אורך ציר פילדלפי אלא העמיק את האחיזה לעומק העיר תוך חשיפה של מערכי התת קרקע. צה״ל איתר במרחבים מערכי יצור של אמצעי לחימה וטילים. הוא חשף את מערכי הפיקוד התת קרקעיים וכן השמיד מאות מחבלים.

צה״ל הרס עשרות קילומטרים של מנהרות חלקן אסטרטגיות, חלקן חצו את הגבול למצרים. חלק מהמנהרות היו כאלה שאיפשרו נסיעה בכלי רכב בהן. בין המנהרות שנמצאו מנהרות שהגיעו ממעבר רפיח ועד לתוך העיר. כל המנהרות בעזה בכלל וברפיח בפרט פועלים כמערכת אחת המחברת את כל קטעי המנהרות למערכת תת קרקעית שלמה.

בכל מקטע יש יעוד מבצעי או לוגיסטי שונה כך למשל מקטע של מנהרה הגנתי, מתחם מנהרה פיקודי, מתחם מנהרות מודיעני או יצור אמצעי לחימה, מחסנים ועד למערך של מנהרות תקיפה המתקרבות לגדר עם ישראל או מנהרות החוצות למצרים. חיל ההנדסה נמצא בימים האחרונים במאמץ מורכב במיוחד לפיצוץ ואיטום עשרות רבות של קילומטרים תת קרקעיים. במקביל פועל צה״ל להרס מאות מבנים ברפיח אשר שימשו לתשתיות טרור.

רפיח 2024 (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
רפיח 2024 (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

השמדת המנהרה בה הוחזקו גופות חטופים (צילום: דובר צה"ל)

ההישג השני - פגיעה בתשתית האנושית של החמאס

בצה״ל מזהים פגיעה מוראלית קשה בתוך חמאס. פעילים רבים מתקשים להילחם. חלקם יוצא מהמנהרות ומנסה להתארגן בתוך מתחמי המחסות. בצה״ל מזהים את התנועה הזאת וגם היום בנוסיראת הוא פוגע באותם מתחמי מחסות שבהם מסתתרים המחבלים. צה״ל מבצע את הפגיעות באמצעות חימוש מדויק. רק בשבוע האחרון חיסולו מאות מחבלים בדרך זאת.

בצה״ל מבצע של אוגדה 99 ואוגדה 98 בסג׳אעיה ובשכונת רימל בעיר עזה אותר מתחם ״דלאל״ של אונר״א אשר כלל מבנה של בית ספר, מרפאה ומחסן מזון שהגיע בשיירות ההומניטריות. בפועל הפך חמאס את המקום למפקדה ענקית עם מאות מחבלים. בפעולה מהירה של חטיבה 7 של השריון השטלת צה״ל על המקום, חיסל כ-150 מחבלים ותפס את כלל ציוד המחשוב הקשר והמודיעין של החמאס במקום.

בדרך זאת הצליח צה״ל לפגוע גם במערכי הפיקוד השיא היה ביום שבת אז חוסל מח״ט חאן יונס ראפע סאלמה וכן בצה״ל מעריכים כי גם מוחמד דף חוסל בתקיפה. יממה לאחר מכן בוצעה תקיפה נוסיראת שבה חוסלו עשרות מחבלים על פי הערכות בצה״ל בתקיפה היו בכירים בחמאס. בצה״ל אומרים כי צה״ל חיסל ופגע בשש מחבלים בדרג מח״ט 22 בדרג מג״ד ו148 בדרג מ״פ.

 חיסולי הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס (צילום: דובר צהל)
חיסולי הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס (צילום: דובר צהל)

ההישג השלישי - שחיקה ביכולות הייצור והחימושים

בצה״ל מזהים שחיקה של עשרות אחוזים ביכולות כוח האדם והחימושים של חמאס. כך למשל באחד המחשבים שנתפסו במתחם ״דלאל״, מצאו את המסמך הבא של תקן מול מצאי באחד מגדודי החוד של חמאס: כח אדם תקן 1235 מלאי 433. רובה קאלצניקוב תקן 953 מצאי 271. נ״ט תקן 652 מצאי 134. מטעני גחון תקן 667 מצאי 13. צלפים תקן 18 מצאי 8.

כלב עוקץ מאתר אמצעי לחימה במנהרה: (צילום: דובר צה"ל)

בשל הבעיות המורליות בחמאס, מזהים בצה״ל יציאה של מחבלים ממעגלי הלחימה. חלקם עוברים לפעול עצמאית או במסגרת מקומית. בצה״ל ממשיכים כאמור בלחץ הצבאי מתוך הבנה כי הדבר ידחוק את חמאס להסכם שחרור חטופים. אולם בצה״ל אומרים כי לחמאס עדיין נשארו יכולות תקיפה ובכלל זה טילים שמגיעים לתל אביב והמרכז. לירושלים ובאר שבע וכן ליישובי העוטף. כמו כן, יש עוד מסגרות לחימה של חמאס הממשיכים לתפקד ברמת לחימה משתנה.