ה-CIA מעריך כי מנהיג החמאס, יחיא סינוואר, נתון ללחץ ממפקדי המליציות תחת פיקודו להסכים לעסקת הפסקת אש ולסיים את המלחמה עם ישראל, כך כפי שמסר ראש ה-CIA, ביל ברנס, בוועדה סגורה ביום שבת האחרון.

סינוואר "לא דואג מהמוות שלו", כך נאמר, אך מתמודד עם לחץ לגבי האשמה שתופנה כלפיו בנוגע לגודל הסבל בעזה. גורמי מודיעין אמריקאים הוסיפו כי הם מאמינים שסינוואר מסתתר במנהרות תת קרקעיות בח'אן יונס, וכי הוא מקבל ההחלטות המרכזי של חמאס באשר לקבלת או אי קבלת העסקה. הסתתרותו של חמאס במנהרות מביאה לקשיים בהעברת המסרים אליו וממנו מטעם ישראל, ולפיכך מאטה את קצב השיחות בין שני הצדדים ומקשה על התקדמות העסקה.

בהמשך לדיווח, מיכה קובי, לשעבר בכיר בשב״כ וחוקרו של יחיא סינוואר בכלא הישראלי, אמר בשיחה עם ״מעריב״ כי ״אף אחד לא מתערב לסינוואר בהחלטות שנוגעות לחטופים. על אף השתייכותו לארגון החמאס, הוא עצמו מתנהל כעצמאי, לא מתואם עם שום גורם ולוקח החלטות עצמאיות. הוא אינו מקשיב להנהגה המדינית של חמאס בחו״ל, שהרי איסמעיל הניה וחאלד משעל אמורים להיות המנהיגים ומפקדי העל של הארגון - אך בפועל סינוואר מחליט על המהלכים, מהסיבה הפשוטה שהוא טיפוס חזק. הוא עושה מה שמתאים לו ומה שמשרת את האינטרס שלו״, אומר קובי. 

בכל הנוגע לשיחות המוסד באמצעות המתווכות מצרים וקטאר בדוחא בנושא החטופים בעזה - מסביר קובי על התנהלות החמאס כי ״המשלחות הישראליות לקטאר מנהלות שיחות בדוחא - ומצרים וקטאר מעבירות לחמאס את תוכן השיחות, ואילו בחמאס מעבירים אותן לסינוואר. כל ההמתנות בין שיחה לשיחה - הן כתוצאה מההתייעצויות עם סינוואר״, מסביר.

בשל העובדה כי סינוואר שוהה במנהרות תת קרקעיות בחאן יונס, מנותק מאמצעי תקשורת, הגישה אליו כמעט חסומה: ״כדי להסכים או לסרב לעסקה, חייב לקבל את אישורו של סינוואר - המחליט בפועל. כדי להגיע אליו, שולחים אליו שליחים למנהרות התת-קרקעיות בחאן יונס. עם זאת, קשיי התקשורת בין מנהיגי חמאס גורמים גם לקשיים בהתקדמות בעסקת החטופים. לא לכל המפקדים יש קשר עם סינוואר, ובכלל הם לא מסוגלים לתקשר זה עם זה באופן חופשי, מאחר שיודעים שכל אמצעי תקשורת מהווה סכנה עבורם - ואמצעי להאזנה ולמעקב״, מסביר.

״סינוואר מקבל מידע ושומע את המסרים מדוחא - והוא זה שמחליט כיצד העניינים יתקדמו. כשהוא ירצה להתארגן ולצבור מחדש תחמושת - הוא יבקש הפוגה, הכל בהתאם לאינטרסים שלו״. 

מעבר לקשיי התקשורת בין מפקדי חמאס, גם היחסים האישיים הפנימיים ביניהם מעורערים: ״בחודשים האחרונים ארגון הטרור חווה טלטלה - והיחסים הפנימיים בין מפקדי חמאס התערערו. מפקדים רבים חוסלו, נכסים אסטרטגיים של הארגון אבדו, המנהרות קרסו וכך גם השלטון האזרחי. כל המתח הזה - מוביל לסכסוכים פנימיים בין בכירי הארגון. סינואר מצידו, רוצה להמשיך לפגוע כמה שיותר בישראל, לא מעוניין במשא ומתן עם ישראל, רוצה להישאר מנהיג הרצועה - ושואף להשיג הפוגה ושביתת נשק ואש - על מנת לבסס את ארגון הטרור מחדש ברצועה. אמנם הוא נכנס ללחצים כאשר שומע על מפקד בכיר שמחוסל, כי יודע שייתכן שהוא הבא בתור - וכמובן שהוא חושש מכך. על אף הפחדים, עמדתו לא משתנה, הוא יילחם עד הכדור האחרון, ויעשה הכול כדי שיהיו כמה שיותר אבדות ישראליות״, מתאר קובי את אישיותו הקודרת והרצחנית של סינוואר וחושף כי כמו שצה״ל חיסל מפקדים בכירים אחרים בחמאס והגיע אליהם - כך היה קרוב גם לסינוואר.

״כוחות הביטחון הישראליים היו קרובים לסינוואר, אך לא פעלו מאחר שלא רצו לפגוע בחטופים שהיו קרובים אליו. הם בעצם הקלף של המנהיג הבודד והרצחני הזה, הם המגן האנושי שלו״, אמר.