ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז משה דיין, ד"ר מיכאל מילשטיין, שוחח היום (רביעי) עם ליאת רון ברדיו 104.5fm על היומיים האחרונים, בהם התגבר היקף הירי מלבנון לכיוון קריית שמונה ואצבע הגליל, לצד מטחים כבדים למירון וליישובי הסביבה, וכן על ניסיון החיסול של מוחמד דף ועל הסיכויים לעסקת חטופים בעת הזו. 

בפתח דבריו אמר ד"ר מילשטיין: "אנחנו באותה המשוואה, יש לנו את עניין העסקה וההסדרה שמתדרדרת - כבר תשעה חודשים שאנחנו ברוטינה שלירי", והוסיף: "ברור לגמרי שאנחנו עדיין תלויים מאוד במה שמתרחש בדרום, כל מהלך קטן יכול לגרור אותנו להסלמה".

התרגיל של חמאס: כך בלבל ארגון הטרור את אמ"ן לפני ה- 7 באוקטובר   
חבר הפרלמנט הלבנוני רעד מפחד בשידור: זה האסון הכי גדול שיקרה לנו  

ניסיון החיסול של מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)
ניסיון החיסול של מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)

על ניסיון החיסול של מוחמד דף אמר: "עד עכשיו לא יודעים מה עלה בגורלו של דף - יכול להיות שחמאס תשאיר את זה תעלומה לנצח. אני מעריך שהוא כנראה נפגע, או שחמאס עצמה לא יודעת מה עלה בגורלו ועדיין מנסה לברר את זה. מה שבטוח זה שמדובר בפגיעה סימלית ופוקציונלית - האיש היה מי שהעביר את חמאס מארגון גרילה לצבא. אם הוא הולך - יגיע המחליף שלו".

עוד התייחס לטענה כי חיסול דף הוא ה'ניצחון המוחלט': "לא כל כך מהר ארגון פנאטי כזה מרים דגל לבן, גם אחרי שמחסלים לו בכיר כזה, לא בטוח שאנחנו במציאות אחרת עם חיסול דף, אם קרה".

פנינו לאן? יש דרישה מרה"מ לסיים קודם את העסקה ואז לצאת לחו"ל.

ד"ר מילשטיין השיב: "ברור לגמרי שחלק מהמציאות וההתפתחויות שעולות לנו בקשר לעסקה - מקורן בישראל, לא רק בחמאס, הם הסכימו בסופו של דבר לקחת את הרכיב הזה שנקרא תחילת הדיון על הפסקת המלחמה ולשים אותו בשלב השני - מה לשכאורה היה תנאי מאוד מרכזי של ישראל ומאפשר לזרום לעסקה".

עוד טען: "אבל אנחנו רואים מיום חמישי שעבר, נאום נתניהו בבה"ד 1, פתאום עולות התניות חדשות שלא כל כך היו בלב העניינים, כמו לדוגמא נצרים וציר פילדלפי, והתניה חדשה להגלות לחו"ל אסירים שהשתחררו עם דם על הידיים. זה לא היה במתווה שהציד ביידן לפני חודשיים, זה דברים חדשים שנכנסו".

לוחמי חטיבה 7 במרחב סג'עייה, רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

מילשטיין המשיך וטען כי "אם רוצים עסקה, אפשר להשיג אותה במתווה ובמסגרת הנוכחית. נראה שמישהו כאן מעלה עוד ועוד דרישות שלא היו קיימות במתווה המקורי".

בסיום דבריו אמר: "אני מסתכל על חמאס, הם הסכימו להזיז את הדיון של סיום המלחמה לשלב השני, לדעתי בגלל לחץ קטארי, אבל עם התנאים החדשים של נתניהו - הם יעדיפו להתאבד ולא לקבל את התנאים הללו. זה שחוסל דף לא אומר שהם יהיו מוכנים לכל דבר".