כחודש לאחר מבצע ארנון, שבמסגרתו חולצו משבי חמאס ארבעה חטופים ישראלים, פרסם השבוע עיתון הניו יורק טיימס כתבת תחקיר מקיפה על הנזק האדיר שגרמו "תקיפות ההסחה" שביצע חיל האוויר בעת המבצע. 

בעיתון ניתחו עשרות סרטונים שצולמו ביום המבצע וכן השוו תצלומי אוויר שצולמו בימים לאחריו, ומצאו כי לפחות 42 בניינים נחרבו או ספגו נזק משמעותי ב-19 תקיפות ישראליות.

מבצע חילוצם של החטופים אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב, שלומי זיו ונועה ארגמני נחשב לאחד המבצעים הנועזים של צה"ל במלחמה האחרונה - ובהיסטוריה. ארבעת החטופים הוחזקו בלב אוכלוסיה אזרחית, וכאשר חילצו הכוחות המיוחדים את קוזלוב, ג'אן וזיו, נקלעו לחילופי אש עם מחבלים; במהלכם נפצע ובהמשך מת מפצעיו ארנון זמורה.

נועה ארגמני, אלמוג מאיר, שלומי זיו, אנדרי קוזלוב (צילום: באדיבות המשפחה)
נועה ארגמני, אלמוג מאיר, שלומי זיו, אנדרי קוזלוב (צילום: באדיבות המשפחה)

לפי הניו יורק טיימס, בין החילוץ עצמו לבין יציאת הרכבים לדרכם עם החטופים עליהם עברו דקות ספורות, אך התקיפות המאסיביות נמשכו לפחות שעתיים. כאמור, זיהה הניו יורק טיימס לפחות 19 מתקפות אוויריות לאורך תא שטח של כשישה וחצי קמ"ר - בין מחנה הפליטים נוסיראת לחוף הים.

משרד הבריאות הפלסטיני דיווח באותו יום כי 247 בני אדם נהרגו בתקיפות, בעוד ישראל טוענת כי מניין ההרוגים עמד על כמאה. שני הצדדים לא יצרו הבחנה בין אנשי חמאס לאוכלוסיה בלתי מעורבת, והעיתון לא הצליח לאמת את שתי הטענות.

מחנה הפליטים נוסיראת לאחר תקיפות חיל האוויר, מבצע ארנון (צילום: רויטרס)
מחנה הפליטים נוסיראת לאחר תקיפות חיל האוויר, מבצע ארנון (צילום: רויטרס)

עם זאת, מעלה העיתון כי אחת ההפצצות התרחשה בשוק שבו שהו באותה שעה אזרחים רבים, ובאחד התיעודים נראים התושבים נמלטים כשמאחוריהם עשן סמיך. בתיעודים אחרים נראו כ-15 גופות פזורות ברחובות, בין היתר של נשים וילדים.

איעד שאחטוט, תושב אחד הבניינים הסמוכים לזה שבו הוחזקו החטופים, סיפר לטיימס: "חיכיתי לשמוע אם מישהו עוד חי בין ההריסות, אחי שרד - אבל איבדתי 18 בני משפחה, בהם אשתי, ארבעה מילדיי ושני נכדים". בתגובה לשאלת העיתון, סירב דובר צה"ל להסביר מדוע הותקף הבניין.

עדות נוספת מגיעה מתושבת סמוך לכביש הראשי שמוביל לחוף. ראשה מטר, בת 33, סיפרה לעיתון כי לקראת השעה 12:00 התפרצו כוחות צה"ל לביתה - טענה שמגובה בסרטונים שמראים מספר רכבים צבאיים חונים ליד הבית.

יאמן ומאומן מטר, תושבי רצועת עזה
יאמן ומאומן מטר, תושבי רצועת עזה

מטר סיפרה כי לאחר הפריצה לבית, פתחו החיילים באש וירו בשני בניה - יאמן בן ה-12 ומואמן בן ה-15. "הייתי חסרת אונים", שיחזרה. "כל מה שיכולתי לעשות זה לצפות בהם מדממים למוות מולי". אחד מבניה מת מפצעיו, בעוד השני ספג פגיעה קשה אך שרד. לשאלת העיתון סירב צה"ל להסביר מדוע פתחו החיילים בירי לעבר שני הנערים.

בבית נמצאו ממצאים נוספים שמחזקים את עדותה, בהם סימני קליעים בקירות, מזרון ספוג דם, אזיקונים וקופסת סיגריות בעלת כיתוב בעברית. "כעבור 40 דקות בערך הם קיבלו שיחת טלפון ועזבו", סיפרה.