הפרשן לענייני ערבים של i24NEWS, צביקה יחזקאלי, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM והביע את דעתו על המצב בצמרת חמאס בעקבות חיסולו המסתמן של מוחמד דף, וכן על המו"מ לעסקת חטופים.

"יש לנו גם את החטופים, ואנחנו לא רואים את חמאס מתגמש. הנהגת החמאס בחו"ל לא בקשר רציף עם סינוואר ואחיו. תקשורת לוקחת לפעמים כמה חודשים. אני לא יודע אם מוחמד ויחיא סינוואר בכלל בתקשורת איתם. אם המודיעין שלנו לא יודע איפה יחיא סינוואר נמצא, זה יותר גרוע מה-7 באוקטובר", פתח יחזקאלי.

"סינוואר רואה והוא לקח את זה בחשבון. אם תיכנס לחדר התדריכים של סינוואר לפני ה-7 באוקטובר, הוא לא ידע שזה יקרה? הוא ידע שזה יקרה. המשחק הוא על זמן. הוא יודע שיש לו חטופים ואתה תצטרך את זה. לאט לאט הבנו שהקו המקביל של החזרת החטופים הוא יותר כואב לנו וקשה לנו. יש כלל שאומר: בכל מו"מ במזרח התיכון, איך לא אכפת לו מתושבי עזה: כל נקודה שהגעת אליה במו"מ תהיה נקודה טובה יותר בהמשך, אלא אם כן הנקודה הבאה תהיה על מצוק. סינוואר לא שם. אם היית נכנס לתת קרקע, יכול להית שהיית רואה שבירה", המשיך.

"כל הניהול הצבאי היה יכול אחרת. כוח האש הוא עבודה עצומה של מאות קילומטרים בתת קרקע, היה אפשר לעשות בצורה מסיבית. ציר פילדלפי  - אתה חייב להיות שם. יצאנו משם ב-2005 וראינו מה חמאס עשה שם.  עד שלא נפגע בהם זה לא יקרה. למה הנהגת חמאס חו"ל חסינה בפני מה שמוחמד דף ויחיא סינוואר לא? אנחנו מכאיבים לאוכלוסייה ולמחבלים, אבל למה לא מכאיבים להם?", הוסיף יחזקאלי.

מחיר העסקה? בעזה יודעים טוב מאוד למה הם רוצים הפסקת אש

על העסקה המתגבשת אמר יחזקאלי: "העסקה הנוכחית היא עסקת ביניים שמביאה לסוף המלחמה, ומבחינתי היא עסקה רעה. אין לך שום ערובה שכשאתה תיתן מה שתיתן, הם יקבלו את הפסקת המלחמה ותיכנס למנגנון שיוציא לך חטופים. אם היה תלוי בי, הייתי בוחן את האופציה הצבאית, ונותן ללחץ לתת את אותותיו. ישראל עדין לא ניצלה את כל היכולות שלה ללחוץ על חמאס כדי שהיא תתקפל. תראו מה קרה לפצצה חודרת בונקר אחד בחיסול של דף. עסקה היא מצב של אין ברירה, אנחנו יכולים עדין לעשות הרבה דברים על לנקודה הזאת".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"כשאנחנו אומרים הנהגה אנחנו חושבים על פורום שמתכנס. זה אדם אחד, וההחלטה היא רק בידו. עד שסינוואר לא ייתן את האו קיי זה לא יקרה. סיקרתי לפחות ארבעה סבבים כושלים. האזרחים שלהם באסון ואתם אומרים לא? כי עדין לא מספיק כואב לכם. ישראל לא מצאה את קו ההתאמה בין הלחץ לבין עסקת החטופים. איזה קלפים יהיו לנו ביד כשהם ידרשו עוד ועוד דברים תמורת חטופים וגופות. החטופים יישארו בידיהם?", סיים יחזקאלי את דבריו.