1,000 צווים ישלחו ביום ראשון בבוקר לצעירים חרדים מכל רחבי הארץ. מדובר במנה ראשונה מתוך שלוש מנות צווים שישלחו בחודש וחצי הקרובים. כל מנת צווים תישלח בהפרש של שבועיים, זאת כדי לאפשר לצה״ל תהליך למידה והתאמה ולמצות היטב את הליך הגיוס.

נאומו של נסראללה חשף: ההתייחסות להסכם הפסקת אש וגם ל"יום שאחרי" בלבנון
שני חיסולים בלבנון תוך שעתיים; כוננות ספיגה בצפון

בצה״ל מתכוונים במהלך שנת העבודה הקרובה לגייס כ-4800 חרדים לצה״ל, 3000 יותר משנה רגילה. בצה״ל ביצעו שורה של התאמות לקראת שליחת הצווים, בין היתר נפתח מוקד טלפוני במיט״ב עבור מועמדי גיוס חרדים. המוקד מאוייש בחיילים גברים והם אמורים לענות לכל פניה או שאלה. כמו כן עלה לאויר אתר אינטרנט ייעודי.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)


בצה״ל הכשירו ליום הראיונות חיילים המאבחנים במקום חיילות, וזאת כדי להקל על הצעירים החרדים ובמקביל הותאמו מבחני הדפ״ר וכן הותאמו שאלות בראיון. כך למשל, מועמד חילוני נשאל כיצד הוא מבלה בחופשת הקיץ, ואילו בקרב מועמד חרדי תוצג לו השאלה עם מה הוא מבלה בחופשה בין הזמנים. 

בצה״ל מתכוונים להקים לשכת גיוס ייעודית. במקביל בשלב הראשון יופעלו שלוש לשכות: תל השומר, ירושלים וטבריה. כאשר ביום הזימון של מועמדים חרדים לשכת הגיוס תפעל רק מול המועמדים החרדים.

בצה״ל מתכוונים לבצע התאמות גם במסגרות השירות הצבאי לחרדים. כך למשל, בבסיס רמת דוד יפתח מערך טכני ותחזוקה חרדי שבו ישרתו רק חרדים. כך במקביל בוחנים בצה״ל לפתוח יחד עם מגן דוד אדום מסלול הכשרה של פראמדיקים, ייחודי לצעירים במגזר החרדי. בצה״ל גם מנהלים מגעים עם ישיבת חיספין ברמת הגולן, שבצמוד לה בדרום רמת הגולן יוקם גדוד חרדי, כך שתהייה לחיילים זיקה לישיבה. 

בצה״ל מעריכים כי ככל ששלבי הגיוס הראשונים יהיו טובים ניתן יהיה להגדיל את היקפי הגיוס. בצה״ל אומרים שאם בתוך שנתיים הם יצליחו לגייס עשרת אלפים חרדים, זה ייחשב להישג.

בצה״ל אומרים כי 85 אחוז מהמועמדים לגיוס שיקבלו צווים הינם רווקים. 15 אחוזים הם נשואים. בבדיקה שעשו בצה״ל דווקא את הנשואים ניתן לגייס בקלות יחסית גדולה יותר, וזאת משל העובדה כי אין למועמד לגיוס חשש ממיצוי שידוך. 

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום:  Erik Marmor/Flash90)
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום: Erik Marmor/Flash90)


אולם בצה״ל מבקשים למצות את פוטנציאל הגיוס ליחידות קרביות לוחמות. באכ״א שולחים את הצווים לפי חלוקה לגילאים: חמישים אחוז לצעירים עד גיל 21, ארבעים אחוזים בגילאים 22 עד 23, ועשרה אחוזים מגיל 24 ומעלה.

בצה״ל מציינים כי הצווים נשלחים לכל הזרמים והישיבות בעדה החרדית. עוד אומרים כי מתבצע שיח עם הרבנים וראשי העדה החרדית, כאשר השיח נעשה באופן גלוי כשהקצינים מגיעים על מדים עם דרגות, בצה״ל אומרים כי גם מול האוכלוסייה החילונית מתבצע שיח שכולל אירועים שונים ומגוונים החל מפסטיבל גיוס, שיח עם לוחמים, בירור קצינים בבתי הספר ועוד.