מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אשר נמצא בכנס הביטחון באספן, סיפק היום (שישי) הצהרה מטרידה במיוחד בנוגע להתקדמות הגרעין האיראני.

פגיעה בסמלי השלטון בלב טהרן? עוזי רבי משוכנע מה צריכה להיות התגובה לירי הכטב"ם

המזכיר אמר בכנס כי איראן נמצאת במרחק של מקסימום שבועיים בלבד מהעשרת מספיק חומר בקיע לפצצת אטום. על פי דני (דניס) סיטרינוביץ, חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, עיקרי הדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מחודש מאי, מעידים כי איראן ממשיכה להרחיב את תכנית ההעשרה שלה, בדגש על צבירה של חומר מועשר לרמה גבוהה (60%).

ממצאים אלו אינם מעידים אמנם כי פני איראן לנשק (שכן בין העשרה לבין בניית פצצה ישנו פער טכנולוגי שאיראן, אם תבקש לייצר פצצה, תצטרך להתגבר עליו), אולם הם מחדדים את ההבנה כי היכולת "לגלגל לאחור" את תכנית ההעשרה של איראן הולכת ונשחקת, כך על פי סיטרינוביץ.

החוקר טוען כי כמות החומר המועשר בידי איראן, ההתקדמות המשמעותית שהיא עשתה בכל הנוגע לפיתוח צנטריפוגות מתקדמות והעובדה שטהראן כ"פסע" מהעשרה לרמה צבאית של 90% (איראן יכולה טכנולוגית להעשיר מחר ל-90%, אבל לא עושה כן, ככל הנראה מחשש לתגובת המערב), מחדדים את הצורך לחשוב על אסטרטגיה חדשה בהקשר האיראני, כי ברור שזו הנוכחית (אם בכלל יש כזו) - לא באמת מאתגרת את איראן.