מומחים בחקר תימן מעריכים: תקיפת ישראל בנמל בעיר חודיידה, במסגרת מבצע "יד ארוכה", תפגע באזרחים התימנים ולא בארגון הטרור החות'י, כך פורסם היום (ראשון) בניו יורק טיימס. לפי אותם חוקרים, התקיפה לא צפויה להרתיע את החות'ים מתקיפות נוספות כלל, ואולי אף לחזק את המוטיבציה שלהם לתקוף את ישראל. בהיבט האזרחי, מעריכים המומחים, התקיפה תוביל לסבל מוגבר לאזרחים התימנים, שחיים באזור מלחמה ובעוני מכפיר ממילא, כך לפי הפרסום. 

אתמול, תקפה ישראל את הנמל המרכזי בעיר חודיידה בתימן, בתגובה לירי הכטב"ם החות'י לעבר תל אביב בלילה שבין חמישי לשישי, בעקבותיו נהרג אזרח ישראלי. לפי הפרסום, בעקבות התקיפה נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו 87, כשרבים מהם סובלים מכוויות קשות, כך לפי הודעת משרד הבריאות בבירה סאנה, שבשליטת החות'ים. תמונות וסרטונים מחודיידה הציגו שריפת ענקית בנמל העיר, שמהווה הצינור המרכזי שבאמצעותו נכנסים מזון, דלק וסיוע לצפון תימן הענייה. 

"לא יהיו קווים אדומים": החות'ים מאיימים לפגוע בחזרה  
צביקה יחזקאלי טוען: זה המסר של סעודיה והאמירויות אחרי התקיפה הדרמטית  

תיעוד מתקיפת מטוסי הקרב של חיל האוויר בתימן (צילום :דובר צהל)

מומחים לחקר תימן ופקידים אמריקאים לשעבר שחוקרים את המדינה היו כמעט תמימי דעים בשיחותיהם עם הניו יורק טיימס, בהערכותיהם שהתקיפות הישראליות יסבו נזק מועט מאוד לחות'ים עצמם. במקום זאת, לדבריהם, התקיפה עשויה להחריף את הסבל בתימן, שכבר חווה את אחד המשברים ההומניטריים החמורים בעולם לאחר עשור של מלחמה. לפי הפרסום, התקיפה פגעה בנמל שיותר מ-20 מיליון תימנים תלויים בו.

אדם קלמנטס, נספח צבא ארה"ב בתימן בדימוס, אמר לניו יורק טיימס: "מטרת התקיפה תשפיע יותר על תימני הממוצע מאשר על יכולתם של החות'ים לתקוף את הים האדום או את ישראל. תקיפת מכ"ם אתר שיגור או מטרה צבאית אחרת יכול היה באמת לשבש את היכולות החות'יות למספר ימים יותר מאשר פגיעה בנמל". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הישאם אל-אומייסי, פרשן פוליטי תימני שנכלא על ידי החות'ים ב-2017, אמר לניו יורק טיימס כי התקיפות הישראליות "לא ירתיעו ולא יפגעו בפעולות החות'ים". לדבריו, המיליציה מסגרה זה מכבר את הנרטיב שלה סביב התנגדות לישראל ולארה"ב ו"תמיד רצתה לגרור את ישראל לעימות ישיר". 

תקיפה בחודיידה בתימן (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בחודיידה בתימן (צילום: רשתות ערביות)

כתוצאה מכך לפי אל-אומייסי, המתקפה ישראלית דווקא נותנת למנהיגי החות'ים הזדמנות לצבור לגיטימציה לטענה לפיה הם מגינים על ערבים ועל מוסלמי, וכך להרחיב את יכולת הגיוס שלהם ולחזק את אחיזתם בשלטון.

לפי דובר החות'ים וגורמים אזוריים, התקיפה פגעה בתחנת כוח וכן במחסני גז ונפט בסביבת הנמל. בנייה מחדש של מבנים אלה צפויה להיות יקרה ולגזול זמן יקר במדינה שבה כל כך הרבה תשתיות כבר הושמדו, אמר לניו יורק טיימס מוחמד אלבאשה, מומחה בכיר למזרח התיכון במכון המחקר Navanti Group. לפי הפרסום הוא חוזה "מחסור חמור בדלק ברחבי צפון תימן" שעלול לפגוע בתשתיות חיוניות כמו גנרטורים של דיזל בבתי חולים. 

עוד הוא ציין ש"פגיעה בתחנת הכוח בקיץ, כשהטמפרטורות יכולות לעלות על 100 מעלות, תחריף עוד יותר את הסבל של האוכלוסייה המקומית". הוא מוסיף שהשגת שליטה על השריפות שנגרמו עשויה לארוך מספר ימים, בעוד שמוקדי האש מצויים בסמוך למאגרי מזון ותברואה. לפי עדויות מאזרחים תימנים, כבר נוצרו תורי ענק בתחנות הדלק מחשש למחסור. 

פארה אל-מוסלימי, עמית מחקר תימני בקבוצת המחקר הלונדונית Chatham House, אמר לניו יורק טיימס שלתקיפות הישראליות "לא תהיה השפעה משמעותית על הנשק הבליסטי או על יכולות המל"טים של החות'ים", והוסיף כי "החות'ים עשויים להגיב בהתקפות נוספות על ישראל ואולי על בעלות ברית של ארה"ב במפרץ הפרסי, כולל איחוד האמירויות ובחריין".

התקיפה בתימן (צילום: רשתות ערביות)

בדומה לחוקרים האחרים גם אל-מוסלימי ציין שהתקיפה הישראלית עלולה להחמיר את מצבם של האזרחים, ותיאר את הגישה כדומה לקמפיין של הצבא הישראלי לחיסול חמאס בעזה: לדבריו, ישראל מנסה "לשרוף את היער כדי להרוג הנחש". 

"הרס תשתית האנרגיה בהחלט לא יעזור למצוקה של אזרחים תימנים", אמרה לניו יורק טיימס דנה סטרול, לשעבר בכירה במדיניות המזרח התיכון בפנטגון וכיום חוקרת במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב. "חשוב לזכור שהחיים תחת שלטון החות'ים כבר אומללים".