מזרחן וחוקר העולם הערבי, ד"ר אדי כהן, התראיין אתמול (ראשון) ל"מעריב" על ההשפעה של חיסול מוחמד דף. על העולם הערבי בכללותו אמר שהדבר "לא מעניין אותם", אך אצל הפלסטינים המצב שונה.

הוא סבור שהעולם הערבי אדיש לחיסולו של מוחמד דף: "העולם הערבי, כולל מדינות המפרץ, לא מתעניין במה שקורה בעזה, מדינות המפרץ עסוקות בחופשות הקיץ, והעם שלהם אינו מתעניין בסוגיה הפלסטינית כרגע. זה קיץ עכשיו. בקיץ, הם לא נמצאים במדינות שלהם. הם נוסעים לספרד, לבריטניה".

עשרה מטוסי קרב ותקיפה בזמן קצר: כך התנהל ניסיון חיסול מוחמד דף | פרטים חדשים

אך בקרב הפלסטינים, המצב שונה לדבריו של כהן: "אני שומע את ערביי ישראל בהפגנות אומרים – אנחנו הגברים של מוחמד דף, מוחמד דף הוא מיתוס בקרב הפלסטינים, ולא משנה אם הם מרמלה, מיפו, או מעזה." כהן טוען שהערצה הזו נבנתה במידה רבה על ידי ישראל: "אנחנו בישראל שהפכנו אותו למיתוס. אנחנו שידרנו כל הזמן ניסינו, חיסלנו, לא הצלחנו, שבע נשמות, חתול. כך בנינו אותו", הוא מסביר.

כהן מייחס לדף כרמטכ"ל חמאס את המיקום העליון בארגון. לדבריו, "הוא האיש מספר אחד, סינוואר לא מספר אחד. מוחמד דף הוא מספר אחד. הוא ראש גדודי אל קאסם. הוא השליט של עזה". 

כהן סקפטי לגבי כך שדווקא המהלך של חיסולו של דף הוא מה שיביא את סופה של חמאס. הוא מזכיר: "ראינו במשך 30 שנה, שאם מחסלים מישהו זה לא ממוטט את הארגון. ניחתה עליהם מכה, אבל זה לא ממוטט את הארגון, זה לא game changer מבחינתנו". עם זאת, כהן מדגיש: "חמאס מפורק כמעט, החיסול יכול להשפיע ולגרום לאנשים לעזוב את הדרך הזו. אך מכאן להגיד שהחמאס מתמוטט – אני לא מקבל את הגרסה הזו."

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)

כהן מתייחס גם ליחיא סינוואר ומציין שהחיסול מטלטל את האיש: "זו מכה להנהגה שנשארה בחיים. זה מוריד להם את המורל באופן שחבל על הזמן", הוא אומר. "אם הייתי סינוואר, הייתי חושב איך ידעו איפה הוא נמצא? ומי נתן את המידע? הוא יתחיל לחשוד בכולם, זה יגרום לחשדנות בקרב המקורבים, זו מכה עבורם. את זה אני יכול להגיד לך בוודאות". 

כהן מסב את תשומת הלב לכך שעבור סינוואר זו מכה, כי זה לא רק דף שחוסל. במצטבר, מדובר כבר בעשרות אנשים, יותר בלשכה המדינית, בגוף הפוליטי ועוד נוספים. "אלה לדעתי נמצאים בקשר, לא יודע אם נמצאים ביחד באותו מקום אבל הם בקשר מתמיד", מגלה כהן. 

לסיום, כהן מעריך שלחיסול אין קשר ישיר למשא ומתן בין חמאס לישראל: "אני לא חושב שזה שינה את המשא ומתן, אולי רק עיכב במידה מסוימת, זה לא לטובה". כהן מודה: "אני לא יודע האם חמאס עדיין מקפידים להכניס סעיף שישראל לא תחסל אותו. אני יודע שבהתחלה דרשו להוסיף את הסעיף הזה".