לוחמי חטיבת אלכסנדרוני פתחו הבוקר (שני) במבצע חטיבתי במטרה להעמיק את האחיזה במרחב הביטחון בשולי ציר החיץ ״ציר נצרים״. מדובר במבצע רביעי תוך חמישים ימים שמוציאה החטיבה לפועל במרחב המסדרון. לוחמי אלכסנדרוני חיסלו עד הבוקר כ200 מחבלים ורק היום בצהרים במהלך הקרבות חיסלו הלוחמים שלושה מחבלים. החטיבה פועלת ברצועת עזה תחת אוגדה 252.

חטיבת אלכסנדרוני, היא חטיבת המילואים של גולני. היא חטיבת החוד של ״עוצבת הגליל״. בתחילת הלחימה ב7 באוקטובר הם הגיעו בתוך שעות לתפוס את קוו הצפון מול לבנון.  ולסכל נסיון של כוחות רדואן של חיזבאללה לפרוץ לישראל ולפגוע בישובי גבול הצפון והגליל.

בור שנחפר להחזיק בחטופים וכלי נשק שנאספו: ניסיון החטיפה שסוכל
הסוף לפעילות אונר"א בישראל? תוכר כארגון טרור וקשריה עם ישראל ינותקו

לאחר חמישה חודשים בגבול הצפון הם שוחררו להפוגה. לפני כחודש וחצי הם גויסו לאבטח את הציר החוצה את רצועת עזה לשתיים. מפקד החטיבה אל״מ גיל ורנר הוביל את החטיבה לשלושה מבצעי תקיפה במרחב המסדרון: בשכונת רימל, זיתון, צברא.

לוחמי חטיבת אלכסנדרוני (צילום: אבי אשכנזי)
לוחמי חטיבת אלכסנדרוני (צילום: אבי אשכנזי)

השמדת מנהרות בעזה (צילום: דובר צה"ל)

לוחמי אלכסנדרוני איבדו בציר המסדרון שני לוחמים רס״ל עומר סמדג׳ה, רס״ל סעדיה דרעי. לאחר שפצצת מרגמה פגעה במקום בו הכח שלהם פעל לאיתור מנהרה. בחטיבה אומרים כי המחבלים במרחב פועלים ככוחות גרילה הם מנסים למלכד את הצירים חלק מהמטענים מונחים על הקרקע אבל חלק מהמטענים מונחים בין ענפי עצים בגובה במטרה לגרום לפגיעה קשה בלוחמים. לצד זה פועלים המחבלים בירי צליפה או שיגור טילים נגד טנקים ופצצות מרגמה.

כבר בדקות הראשונות עם כוח חטיבת אלכסנדרוני כאשר המח״ט עם החפ״ק שלו צופה מסוללת עפר, מזהים תצפיתנים את הכח והם משגרים לעברו טיל נ״ט. אלא ששניות לפני הכח יורד מהסוללה וטיל מתפוצץ מבלי לפגוע באחד מהלוחמים. שעה אחר כך המחבלים יורים פצצת מרגמה למרחב בו נמצאים לוחמי גדוד 9203. בשל רמת הדריכות של הלוחמים ורמת המשמעת המבצעית שלהם הם תופסים מכסות ואיש מהם לא נפגע. 

הרצועה נחצתה לשניים  (צילום: אבי אשכנזי)
הרצועה נחצתה לשניים (צילום: אבי אשכנזי)

אבל זאת בדיוק האתגר במשימה. איך תופסים שטח במרכז שטח עוין ונמנעים מלהפוך מטרות במטווח.  ״אנחנו פועלים בצורת הפעלה דינאמית. התקפות במרחב זה הופך את ההישג שלא להפוך לנטל מבצעי. מרגע שאנחנו התייצבנו כאן ביצענו התקפיות יזומה מיד יצאנו להתקפה בזיתון אחר כך לצברא ואחרי זה ברימל״ אומר מפקד החטיבה אל״מ גיל ורנר. אשר מספר כי  הפעולות ההתקפיות גורמות לחמאס לצאת מהמנהרות ממקומות המוגנים ולעשות טעויות שאותם מנצל צה״ל כדי לפגוע במחבלים. כל ירי שמבוצע כנגד הכוחות מיד מוביל לסגירת מעגל ולפגיעה של צה״ל במחבלים או במרחב השיגור. 

בצה״ל אומרים כי אומנם לחמאס יש עוד מערכי פיקוד ושליטה אולם הם מוחלשים ״זה לא אותו מג״ד שלפני המלחמה זה לא אותו מ״פ שהיה לפני ה-7 באוקטובר״.אומר אל״מ ורנר ומוסיף: ״האחזקה של ציר המסדרון גורם לחמאס ולעזתיים כאב משמעותי העובדה כי אנחנו אוחזים בשטח ואיך אנחנו מרחיבים את מרחב האבטחה. אנחנו רואים כמה הם נערכים בהגנה וכמה הם רוצים לנסות ולפגוע בכוחות בירי טלול מסלול, במטענים, בירי נ״ט ובצליפה. בלחימה אנחנו מזהים כיצד החמאס מנסה לפעול מתוך האוכלוסייה מהמרחב ההומניטארי״.

בצה״ל מודעים לוויכוח הציבורי סביב שאלת מחיר העסקה לשחרור החטופים והעובדה כי ישראל תדרש לעזוב את הציר. ״ הצבא ימצא את הדרך אם ידרש לצאת מהמסדרון ולהמשיך להרוג ולפגוע בחמאס. אבל אין ספק שהנוכחות כאן מרחה עלינו״- אומר מח״ט אלכסנדרוני אל״מ גיל ורנר.