לאחר שצה"ל תקף השבוע בתימן תשתיות אזרחיות של החות'ים בח'ודידה, עלתה תהייה בקרב אנשי מחקר וביטחון בישראל - האם לא הגיעה העת לתקוף גם את התשתיות האזרחיות של חיזבאללה בלבנון, כולל פגיעה באנשי הארגון האחראים והקשורים לתשתיות אזרחיות אלה? 

"המבנה של חיזבאללה בלבנון מתוחכם יותר מאשר השתלטות החות'ים על תימן. החות'ים השתלטו על חלק מהמדינה - ובשטח הזה תימן לא נוכחת שם כלל בשום אספקט", מסביר אלוף (מיל') גרשון הכהן בשיחה עם "מעריב".

אזעקות רבות בגליל; פיצוצים נשמעו בשמי חיפה והקריות
ישראל נענתה להזמנה של נסראללה: השלב השלישי בלבנון התחיל

"לעומת זאת, חיזבאללה לא טוען שהוא השתלט על לבנון - ארגון הטרור הוא חיה היברידית ולכן גורם למורכבויות בנושא הלגיטימציה הבינלאומית לתקוף תשתיות בלבנון. במתח הזה - צריך למצוא את נקודת האיזון שתאפשר לישראל לתקוף את התשתיות האזרחיות של חיזבאללה", מסביר ומבהיר כי "התשתיות של חיזבאללה מקיפות את כל לבנון, ולמען הסר ספק - הארגון עדיין בכשירות מלאה מבחינת יכולתו להפעיל את המערכת הצבאית שלו כנגד ישראל". 

"ההישג העיקרי של חיזבאללה הוא העובדה שעשרות אלפי תושבים ישראלים לא חוזרים הביתה, וזה דורש מאיתנו לקבל החלטות שימנעו מהארגון - להמשיך להחזיק את קלף התושבים המפונים כסחיטה". אמנם גם בצד השני, מהכפרים בדרום לבנון, התפנו עשרות אלפי תושבים למרכז או לצפון המדינה, אך הכהן אומר כי הפינוי משני הצדדים - כלל לא סימטרי.

"אם מחר יש שקט בין חיזבאללה לבין צה"ל - התושב מהכפר מארון א-ראס בדרום לבנון יחזור הביתה כי נפסקת האש. לעומת זאת, הישראלי ממושב אביבים לדוגמה לא יחזור - אלא יבקש ערבויות לביטחון מהצבא ומהממשלה. ללבנונים אין את הפחד שצה"ל יתקוף וינסה להרוג אותם ואת משפחתם - ולעומתם הישראלים שגרים בגבול הצפון חוששים מתרחיש כזה, לכן לא יחזרו בקלות הביתה. האזרחים הישראלים יודעים שהשקט לא יהיה סתם, זה השקט שלפני הסערה - ואין יכולת להגיד בביטחון שמה שקרה בעוטף - לא יקרה בצפון". 

לגבי המשא ומתן בכל הקשור להסדר מדיני עם חיזבאללה, אומר הכהן כי זהו רק "פלסטר שרק ידחה את המלחמה ובו זמנית - יגרום לחיזבאללה להתעצם ולהתחמש עד למערכה הבאה. אין הסדר שימנע מהארגון להתעצם", אומר וטוען כי ההסדר המדיני האפשרי שמונח על השולחן כרגע אצל המתווכים האמריקאים - לא רציונלי: "המתכונת הנוכחית של ההסדר המדיני הוא לא ריאלי. במתכונת זו של ההסכם, חיזבאללה ירחיק את לוחמיו 10 ק"מ צפונה - ובתמורה ישראל תהיה מוכנה לדון בשינוי ותיקון נקודות המחלוקת בגבול בין ישראל ללבנון. זה בעצם דמי חסות בדמות אדמת מדינה, אבל האמריקאים לא מבינים מה לא בסדר בזה שניתן שטחים", מתאר. 

"הבעיה העיקרית היא שהמתווך הוכשטיין מדבר עם נציגי מדינת לבנון על ההסדר - אך גם אם הוא ייקבע, הוא לא ייחתם מול חיזבאללה אלא מול מדינת לבנון. מה שכל כך בעייתי הוא שמדינת לבנון אפילו לא מצליחה לשלוט על נסראללה ועל חיזבאללה - לכן לא תוכל למנוע ולאכוף את פעולותיהם. אני חושב שכאשר האויבים שלנו אומרים בפירוש שהם רוצים להשמיד את ישראל - צריך לקחת אותם ברצינות", אומר וטוען כי מדינת ישראל לא נכנסה להתארגנות חירום שנדרשת בעת הזו למצב של מלחמה כוללת.

"כיום חיזבאללה פרוס וערוך בכל רחבי לבנון, בצפון המדינה, בבקעה וגם מחוצה לה - בסוריה. בסוריה ישנם עשרות אלפי לוחמים מאומנים ומצוידים. אני חושב שבישראל צריכים פחות להתכחש למציאות, לספר את הסיפור הנכון לעם, ולהבהיר שהמערכה לא תסתיים בקרוב. הקרב עלול להיות ארוך - ולהיות מבחן חייה של מדינת ישראל", אומר ומוסיף כי אל מול הסכנות האורבות למדינת ישראל מצד חיזבאללה והציר האיראני - יש לישראל "צבא ישראלי חזק ואיתן - שמודע לסכנות ולהתרחשויות".