כוחות הביטחון יצאו הבוקר (שלישי) לפעילות בטול כרם, נגד קיני הטרור הרבים שנמצאים במקום. במהלך המבצע, נתקלו הכוחות במחבלים רבים, ביניהם אף אחת שהתחפשה לפרמדיקית. בצבא מעריכים כי עד כה נהרגו במבצע בטול כרם שמונה מחבלים, בהם בכירים ביותר בחמאס איו״ש.

בצה״ל מזהים לאחרונה את הלחץ שמפעיל חמאס עזה והנהגת חמאס חו"ל על אנשי החמאס באיו״ש להוציא פיגועים נגד ישראל באיו״ש. בצה״ל אומרים כי אמצעי הלחימה שמגיעים לחמאס באיו"ש מגיעים מהברחות בגבול ירדן אבל גם מסחר עם גורמים פלילים ישראלים.

המומנטום של האריס לא עוצר: ההישג העצום שרשמה בתוך שעות
לקראת משבר חדש? החוק של ש"ס הוסר מסדר היום

המבצע היום לא מוגדר כמבצע חריג בנוף של השנה, ובתשעת החודשים האחרונים בהקשר של מבצעים במחנות פליטים, דוגמת ג׳נין, טול כרם, ונור אל שמס. המלחמה אפשרה הזדמנות לשנות את המצב שבו לא קיים חופש פעולה לכוחות לפעול במקומות האלו. המבצע היום הוא עוד אחד מהמבצעים שהכוחות עושים במחנות הפליטים כדי לשמר את החופש פעולה של צה״ל לעשות מעצר, פטרול או פעילות הנדסית.

תיעוד מתקיפת המחבלים בטול כרם (צילום :דובר צהל)

בצה״ל מציינים כי בפעולה היום היו כמה אלמנטים ששודרגו מפעילויות קודמות, היה אלמנט משמעותי של הטעיה ותחבולה שגרם לאויב לעשות טעויות שניצלו לטובת הכוחות, ״כמעט כל מבצע יש כזה אלמנט, והפעם זה עבד בצורה מצוינת״ אומרים בצה״ל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המחבלים חסלו בטול כרם, ואז חוסלו (צילום :אבו עלי אקספרס)

התקיפה היום מהאוויר היא אחת מלמעלה מ-50 שבוצעו במחנות פליטים במנשה. ״לא במקרה פגענו באנשים האלה, התחבולה הובילה לזה ותיעלנו את זה להצלחה שלנו״ אומרים בצה״ל. "המבצע הזה לא בא בעקבות רצף פיגועים כזה או אחר, זה חלק מתהליך של שימור המצב הקיים במחנות האלה", הוסיפו. 

במערכת הביטחון אומרים כי בתקופה האחרונה, רואים את ההכוונה של חמאס וגא״פ לתוך איו״ש, יש אינטרס גדול להבעיר את איו״ש,  מה שמוביל את צה״ל והשב״כ להגביר את קצב המבצעים יותר ויותר. ״הקשר הזה ניכר בשטח ואנחנו פועלים נגדו", אמרו בצה״ל.

המחבלים שחוסלו בטול כרם (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
המחבלים שחוסלו בטול כרם (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

במהלך הלחימה, זיהו הכוחות מחבלת שהתחפשה לפרמדקית: ״היה לנו פה מקרה חריג, מישהי שהתחפשה לפרמדיקית שהיה לה גם נשק והיא גם נהרגה במבצע הזה. זה לא דבר שקורה כל יום, כן ראינו התחפשויות לנשים ופרמדיקים אבל לא ככה״.

את המבצע הובילה חטיבת מנשה בפיקודו של אל״מ איוב כיוף, והשתתפו בה גם לוחמי דובדבן וסיירת חרוב. כמו גם מג״ב ושב״כ שנותנים את החלק המשמעותי של המודיעין.

קרבות עזים בטול כרם  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
קרבות עזים בטול כרם (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

עוד הוסיפו לגבי המעורבות החיצונים בנעשה ביהודה ושומרון: ״אנחנו רואים הזרמות כספים בכל מיני שיטות מבחוץ פנימה, רואים גם העברה של ידע, איך לעשות דברים ואיך לתכנן דברים שזה גם מזוהה חמאס.

רואים לחץ בתקשורת הגלויה והסמויה, לעשות הכל כדי להוציא פיגועים, בעצם איזשהי דרישה של חמאס עזה ובכלל העולמי מחמאס איו״ש להיות השקעה משתלמת. הם אומרים - 'השקענו בכם כל-כך הרבה שנים, ועכשיו אתם צריכים להיקרא לדגל'. עד עכשיו הם לא ממש מצליחים, זה לא שאין פיגועים ואירועים, אבל לא הדברים שהם תכננו בהתחלה". בצה״ל אומרים כי בגזרת חטיבת מנשה חוסלו מאז תחילת המלחמה יותר מ270 מחבלים, כשבכל איו״ש סדר גודל המחוסלים עומד על 450.