מפקד בתי כלא ביטחוניים לשעבר, תת גונדר בדימוס יעקב עמנואל, שוחח היום (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm על הפרסום אתמול ב"וואלה!" לגבי מצוקת הכליאה שהולכת ומחריפה.

אחרי המשטרה ושב"ס: הדרג המדיני ימשיך להשתלט על מינויים? "שב"כ הבא בתור"

"האסירים הביטחוניים הגיעו למצב שנפח האיומים עולה בכל קנה מצדם, כי יש מי שיתמרץ אותם. אנחנו רואים את העתירות שהם מגישים לבתי הדין אצלנו: כן ירקות, כן פירות-הם תופסים ביטחון, מקבלים הכוונה מבחוץ. יש עורכי דין שנכנסים ומתמרצים אותם לנקוט בפעולות כאלה ואחרות", סיפר עמנואל בפתיחת דבריו.

לגבי מצוקת המקום אמר: "הבעיה של הכליאה בשב"ס היא מזמן. המדינה התירה התרות ואסרה איסורים לגבי כליאת אסירים וירינו לעצמנו קצת ברגל, משום שנקבע שלאסיר יהיה כך וכך מטר - יש נפח מסוים שאפשר להתעסק עם אסירים כלואים. צריך לתת משאבים לשב"ס, אי אפשר שכל סוהר ייקח אסיר אליו הביתה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עמנואל הוסיף: "אנחנו חלמאים, אם לוקחים בנות צעירות בנות 18 ומגייסים אותם לשמור על נוחב'ות - לאן זה יתדרדר? אתה מבין את ההשלכות של העניין הזה? איבדנו כל קנה מידה ורציונליזם בכלל בהתנהלות שלנו".

לגבי השפעת הרצח של איש שב"ס על הארגון, אמר תת גונדר בדימוס: "בוודאי שזה משפיע על הסוהר הפשוט, הרואה את חברו נרצח והאסיר אומר לו 'חכה אני עוד אשתחרר, יום יבוא ואני אחקור אתכם' - כמו שסינוואר היה אומר לנו. אסיר כזה השתחרר, כאשר אין עליו פיקוח והוא התגנב ורצח את הבחור הזה, יש לזה אפקטים מצטברים של פחד וחשש ואם היה פחות צפוף - אז יכולנו לשים יותר מהם בבידוד".

הוא הרחיב על הקריאות של אסירים לפגוע בסוהרי שב"ס: "זה בכמה מעגלים, האחד זה הפנים ארצי אצלנו - אנשים שמאיימים על הסוהר כי תמיד ראו בו יחידת קצה. מעגל שני זה חו"ל - ברשתות החברתיות מאיימים, כמו שאיימו על עדן גולן שייצגה את ישראל בתחרות ה'אירוויזיון', או כמו שמאיימים על הנבחרת שנשלחה לאולימפיאדה. השאלה היא איך פותרים את הבעיה ושמים לה קץ".

הוא הוסיף: "אנחנו יודעים מה הבעיה שבשטח הכליאה של האסירים, צריך לבנות עוד מתקני כליאה. אני הייתי בונה את המתקן על גבול הצפון. מי אמר שזה לא רעיון טוב? יגידו לי שאני לא אנושי ולא חוקי - תמשיכו עם החוקיות ותגיעו לאן שתגיעו. איך יכול להיות שבמדינת היהודים, שקמה להגן על היהודים, נהרגים הכי הרבה יהודים?".