הפעילות הבוקר (שלישי) בטול כרם, במהלכה נהרגו לפחות שמונה מחבלים, ביניהם אף אחת שהתחפשה לפרמדיקית, היא שילוב של מגוון יכולות של צה״ל והשב״כ. חדירה מודיעינית של השב״כ, תוך פעילות משולבת של יחידות קרקעיות, אך גם שילוב של חיל האוויר. 

בחודשים האחרונים החליטו בצה״ל לשנות את אופן הלחימה באיו"ש. תוך שילוב מחדש של כלי תקיפה אווירים כנגד מחבלים. צה״ל החל להפעיל מטוסי קרב, מסוקי תקיפה וכטב"ם. בפעולה הבוקר חוסלו בעזרת כלי טייס המופעל מרחוק שמונה מחבלים בהם אשרף נאפע ראש החמאס בטול כרם היעד בכיר של השב״כ באיו״ש. וכן מוחמד, מחבל בכיר נוסף שאירגן תאי טרור במרחב מחנה הפליטים. בצה״ל מזהים כי פעילות מערכות הנשק של חיל האוויר משנה את פני הלחימה באיו"ש.

המחבלים חגגו ועשו טעות מרה - ואז הגיע המארב של צה"ל בטול כרם | צפו בתיעוד החיסול
אחרי הסערה, רוני מאנה מסביר: ״מעדיף חטופים חיים גם במחיר שחרור רוצחים״

"הם נמצאים בפאניקה. הם מפחדים ומבוהלים מהעובדה שאנחנו תוקפים אותם מהאוויר", טוענים בצה"ל ומוסיפים: "זה גרם להם לשנות את דרכי ההתנהלות היום יומית שלהם, וגם בצורת ההתארגנות שלהם בפעילות כנגדנו". עד כה, פעל חיל האוויר ותקף בסך הכל 50 מטרות של מחבלים דרך האוויר באיו"ש, כשמרביתם בוצעו כלי טיס בלתי מאוישים. 

תיעוד מתקיפת המחבלים בטול כרם (צילום :דובר צהל)

״אנחנו רואים שהם שינו את צורת ההתניידות שלהם ונעים באופן בודד או מקסימום בחוליות של שניים עד שלושה אנשים לא יותר", מציינים בצבא. "בעבר ראינו אותם מתכנסים בקבוצות של 20-30 מחבלים, ולעיתים אף יותר. עכשיו הם פשוט מפחדים להתקבץ.

לסיום, טוענים בצבא כי "אנחנו מזהים שהם מפחדים לנוע עם טלפונים סלולאריים. ראינו עוד תופעה שבה הם מניחים רשתות צל על מרפסות, גגות ואף בסמטאות כדי להקשות לשיטתם על כלי הטייס לאתר דמויות ולפגוע. בפיקוד המרכז ובאוגדת איו״ש מרוצים מאוד מאפקט התקיפות האוויריות כנגד פעילי הטרור באיו״ש.