תחקירי השבעה באוקטובר: בצה"ל יסכמו בקרוב שלושה תחקירים ביניהם תפקוד מערך המודיעין, אירועי הלילה בין השישה לשבעה באוקטובר וכן אופן קבלת ההחלטות וניתוח המידע שנאסף באותו הלילה, וכן התחקיר של תפיסת ההגנה מול עזה - כך נודע היום (רביעי) ל"מעריב".

 גורם בצה״ל התייחס לתחקיר העוסק בתפיסת ההגנה בעוטף ואמר כי התפיסה נבנתה לפני כעשור, עוד בטרם הושלמה בניית המכשול על הגבול. בבסיס תרחיש היחוס, דיבר על פשיטה של מאות בודדים של מחבלים, כ-800 לכול היותר, ולא של אלפים כפי שהיה בשביעי באוקטובר. לטענת הגורם לאחר בניית המכשול, נוצר בצה״ל ובישראל "עיוורון מבצעי" תוך הסתמכות עליו. תפיסה זו שחקה את הדריכות המבצעית והערכת האיום מפני החמאס.

בעקבות הביקורת על תחקירי 7 באוקטובר: השינוי שהחליט לעשות צה"ל
340 מחבלים מול 26 חמושים ישראלים: תמונת המצב מהטבח בבארי

"אין ספק שזמן המידע מספר שעות לפני הפשיטה הוא זמן שהיה יכול לאפשר לכוחות להתארגן ולצמצם באופן ניכר את תוצאות ההתקפה. ברגע שראיתי חיילים נלחמים עם פיג׳מות הבנתי שאנחנו נתפסנו לא מוכנים מבצעית לאירוע", אמר הגורם.

בציבור הישראלי הועלתה ביקורת כי צה״ל לא מתחקר את דרכי הפיקוד שהיו אחראים על תפיסת הביטחון בעוטף וכן על הפעלת הכוחות וניהול הלחימה. בצה"ל קשובים לביקורת שעלתה בעקבות הוצאת תחקיר הקרב של קיבוץ בארי, שעסק ברמה הטקטית של ניהול קרב ההגנה בקיבוץ. התחקיר, כזכור, הוביל לביקורת על הלוחמים והמפקדים בדרגת השטח שנלחמו לבדם. בין היתר הועלתה בו ביקורת על תפקוד צוות הכוננות של "שלדג", שפעל לבדו בקיבוץ במשך שעות. ביקורת נוספת הועלתה כנגד לוחמי סיירת מטכ״ל, שאף הם פעלו בקיבוץ וניהלו קרבות מול מחבלים עד שאזלה להם התחמושת בשעות הערב.