בחודשים האחרונים סירת הדבורה בפיקודה של סרן דולפין היא חלק מכוח האש של הפלוגה של רס״ן יהודה גרינוולד, המתמרן עם חטיבה 401 ברפיח: "אמרו לי שאני מקבל עוד כוח לעבוד איתו בתמרון הקרקעי. מדובר בכוח לחימה משמעותי, שזה עוד מ״מ בפלוגה שלי. כמו שיש לי טנקים צוות הנדסה ומחלקות חי״ר יש לי בלחימה בעזה גם ספינת חיל הים שמאפשרת לי לזהות אויב לפגוע ולהשמיד אותו״, מספר רס״ן יהודה.

השבוע הגיע גרינוולד לבסיס חיל הים באשדוד, סרן דולפין וצוות לוחמי ספינת הדבורה 841 הציגו למ״פ בפעם הראשונה לאחר חודשים ארוכים של לחימה איך נראה שדה הקרב בסמטאות עזה או מעל מנהרות רפיח מעיניהם של לוחמי הים אשר מעניקים מעטפת תצפיות ואש לכוחות הקרקעיים.

ספינת דבורה של חיל הים (צילום: דובר צה''ל)
ספינת דבורה של חיל הים (צילום: דובר צה''ל)

"הפכנו במלחמה הזאת ללוחמי החי״ר של חיל הים", אומרת סרן דולפין. "מלחמה יצרה לנו מציאות מבצעית שבה אנחנו לוחמי הים לא עוסקים רק בלחימה הימית הרגילה, אלא יש לנו מימד חדש שבו אנחנו פועלים בצמידות לכוחות שריון ורגלים, ובעצם משלימים ומשדרגים להם דרך הים את יכולות ההתקפה וההגנה".

מבצע חילוץ גופות החטופים ישפיע על העסקה? "חמאס נמצא עם הגב לקיר"
פיר מנהרה במרחב הומניטרי וחדרי החטופים: תיעוד חדש ממבצע החילוץ | צפו

בכל המערכים והזרועות בצה״ל מספרים על השינוי שעבר צה״ל בניהול הטקטי של הקרבות, ועל שיתוף הפעולה ההדוק האינטימי בין הזרעות והיחידות. צוותי הקרב החטיבתיים הפכו כבר בתחילת הלחימה למכפיל כוח. לצד זאת, נרשם גם שיתוף פעולה הדוק עם חיל האוויר, כאשר תצפיות אוויריות מסייעות לכוחות הקרקע לתמרן ולחמוק מאיום או למקד את האש מול האיום הנסתר מעיניהם, תוך אפשרות למתן סיוע אש בכל מערך קרקעי.

אלא שהמימד הימי הפתיע אף הוא. בצה״ל הבינו כי יכולות חיל הים להכריע תוצאות קרב של כוחות קרקעיים הן קריטיות ודרמטיות. לרס"ן יהודה ולסרן דולפין אין ספור סיפורים על בסיס יום יומי של לחימה שבהם אנשי הדבורה זיהו מקו הים תנועה של מחבלים בדרכם לפעול נגד כוחות. 

סגירת מעגל מהירה בין הספינה לכוח הרגלי ואף לכוח האווירי הביאה לתוצאות קשות עבור מחבלי החמאס. המחבלים נערכו בחשיבה להגעת הכוחות ממזרח, ובלחימה בשטח הם אוגפו ממערב וחטפו פגיעות רבות מבלי שהעריכו את יכולות זרוע הים של ישראל.

סרן דולפין על ספינת דבורה של חיל הים (צילום: דובר צה''ל)
סרן דולפין על ספינת דבורה של חיל הים (צילום: דובר צה''ל)

גרינוולד סיפר: "יום אחד קיבלתי טלפון מסרן דולפין שאומרת לי 'שלום אני מפקדת הדבורה שתעבוד איתכם'. היא סיפרה שהסירה מסוג דבורה שנקראת בקשר 'כריש' ובסוף המפקדת בשם דולפין". גן החיות הנדב"רי בלבל אותו: "בהתחלה חשבתי שאנחנו לא מתואמים, אבל אז הבנתי שזה השם של מפקדת הסירה. בחודשים האחרונים אנחנו עובדים בשיתוף פעולה צמוד והכוח הימי הפך לחלק מהכוח המתמרן", הוא מסכם.