עיתון אל-ג'רידה הכוויתי פרסם כי איראן סיפקה לחיזבאללה וכוחות פרוקסי נוספים חימוש אלקטרו-מגנטי, אשר יכול לשתק מערכות תקשורת ולהשבית מכ"מים. שוחחנו על הנושא עם רותם מי-טל, מנכ"ל חברת אסגארד מערכות המפתחת טכנולוגיה צבאית למערכת הביטחון ויזם תחרות ה-"30U30 בדיפנס של שנת 2024".

ישראל מוכנה ללבנון? "עלולים למצוא את עצמנו ב-7 באוקטובר נוסף"

ראשית, מה זה חימוש אלקטרו-מגנטי?
"לתאר מה זה חימוש אלקטרו מגנטי זה לספר על משהו שאף אחד מעולם לא ראה, אבל כולם מבינים שהוא קיים ונוכח במציאות ובמקרה שלנו, על לוח השחמט הגאו-פוליטי והצבאי של המזרח התיכון. בגדול, דמיין שברק פוגע בבניין בו אתה גר, לא בקולט ברקים או אנטנה, אלא בכל הבניין, כך שכל ארונות החשמל, דוד המים, מערכות המים והחשמל, מכשירי החשמל הביתיים, מחשבים ביתיים, מערכות טלוויזיה וגם מערכות רפואיות מצילות חיים - מפסיקות לפעול. ממש כמו בהפסקת חשמל, רק שהמערכות במקרה זה, גם יכולות להישרף מבפנים כמו בקצר חשמלי".

לאן מכוון האיום הזה?
"אני משער שהאיום מתמקד יותר בבסיסים, מתקנים אסטרטגיים, מערכות התפלת המים ומערכות גריד החשמל הישראלי. אך לא ניתן לומר במדויק, כי שימוש בנשק כזה מעולם לא בוצע בהיסטוריה, כך שאין מקורות ורפרנס ללמוד ממנו".

האם זה פועל כמו גל חשמלי או כמו חימוש ורקטות?
"הפיזיקה היא אותה פיזיקה בכל דרך שבה יבחרו להשתמש בכזאת יכולת, אך להשערתי המודל בוודאי יהיה בצורת כטב"ם המשייט נמוך. ממש כמו בתקיפה האיראנית-ח'ותית של כטב"ם הסימאד 3 המשודרג, אשר פגע בסוף שבוע שעבר בסמוך לשגרירות ארה"ב בת"א, רק שבמקום ראש נפץ קינטי עם אבק שריפה - ניתן יהיה לחמש את חזית הכטב"ם עם מנגנון יזום של פולס אלקטרו-מגנטי, אשר נדרך במעוף הכטב"ם ומבצע פעימה אלקטרו-מגנטית ברגע המגע עם המטרה. אך שוב, לא באמת ניתן לדעת וזה בעיקר השערות, וזאת מכיוון שאין תיעוד עד היום של שימוש בכזה נשק או טכנולוגיה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

האם זאת עליית מדרגה? איך לדעתך צריך להתייחס לאיום כזה?
"לדעתי האישית, לא רק שמדובר בעליית מדרגה במפת האיומים הפוטנציאליים, צריך ונכון להתייחס לאיום כזה כאל מדרגה הקרובה להתייחסות באיום בנשק לא קונבציונלי. כמו שאף מדינה ריבונית לא תסבול איום בנשק לא קונבציונלי, כך גם במקרה הזה. זאת מכיוון שמעבדים אלקטרוניים כיום בשנת 2024, מנהלים ומפעילים את כל המערכות החיוניות במדינת ישראל - תשתיות, מערכות רפואיות יישומים ביטחוניים וצבאיים.

"תחשבו על האנלוגיה משנות ה-60 אשר מתארת כי בפיצוץ גרעיני, רק הג'וקים ישרדו. אז על אותו המשקל - בתקיפה אלקטרו-מגנטית, הג'וקים (כינוי לרכיבים אלקטרוניים במעגלים חשמליים) הפעם לא ישרדו. זה ישפיע על כולנו בהיבט היום יומי וגם בהערכות לחירום. כמו במשחק פוקר, כשמישהו מעלה את ההימור על השולחן, אז כל השולחן עוצר הכל ומסתכל לו בעיניים כדי להבין מה הצעד הבא שלו או האם הוא מבלף. אני חושב שצריך להביט להם בעיניים".