לאחר הפרסום אודות השימוש והשיגור של רקטת הפלק 1 על ידי חיזבאללה למגרש המשחקים במג'דל שמס אמש (שבת), שאלנו את רותם מי-טל, מנכ"ל חברת אסגארד מערכות המפתחת טכנולוגיה צבאית למערכת הביטחון ויזם תחרות ה- 30U30 בדיפנס של שנת 2024, מה היא רקטת הפלק 1 וכמה היא משודרגת בארסנל האמל"ח של ארגון הטרור. 

"לבנון תשלם את המחיר": חיזבאללה בפאניקה כפי שלא היה מעולם
פרסום ראשון: תושבי הצפון במכתב דחוף - ״מאות אלפים עלולים להיהרג״

ראשית, מה היא רקטת פלק 1? היא איראנית או שהיא חימוש של חיזבאללה?
"רקטת הפלק 1 הינה מאה אחוז חימוש איראני. מדובר ברקטה בקוטר של 240 מ"מ, מאד כבדה, אשר שוקלת מעל ל- 100 ק"ג ומכילה ברובה דלק וחומר נפץ. מדובר בחימוש פרימיטיבי, אך קטלני אשר משוגר מרכבי 4X 4 ניידים לטווח של כעשרה ק"מ".

"הרקטה הינה ממשפחת התמ"ס (תלול מסלול), וככזאת, היא עפה גבוה ואז צוללת לעבר המטרה כחימוש סטטיסטי, אך עדין יחסית מדויק בגלל הטווחים הקצרים שלה".

האם היא מיוצרת באיראן או שלדעתך יוצרה בלבנון על ידי חיזבאללה?
"היצרן המרכזי של רקטת הפלק לסוגיה השונים ודגמיה השונים הינה מפעל SBIG של התעשייה האווירית האיראנית. יתכן ועברה שינויים ושדרוגים בחודשים האחרונים, כפי שאנו רואים באמל"ח איראני אחר הנורה לעברנו במלחמת "חרבות הברזל", כמו כטב"מ הסימאד 3 המשודרג שתקף את שגרירות ארה"ב בתל אביב בשבוע שעבר. אל הרקטה עצמה הגיעה ללא ספק מאיראן ללבנון".

אז לדעתך אם הרקטה מדויקת, הם ידעו לאן הם מכוונים?
"איני יודע מה היתה כוונתם ולאן הם שגרו, אך נראה שחיזבאללה חשב שהוא משגר לחרמון וקבל אחריות לעבר הירי. ברגע שהבין את ממדי האסון במגד'ל שמס, חזר בו מקבלת האחריות בצורה שהיא די חריגה, אפילו יחסית אליו, כנראה בגלל הרגישות מול העדה הדרוזית בלבנון.
לכאן או לכאן, בעת ירי סטטיסטי ובמיוחד תמ"ס (תלול מסלול) כמו רקטת הפלק 1 האיראנית, אין לחיזבאללה באמת יכולת להסיר אחריות מהאסון".

האם לדעתך נראה במהלך המלחמה עוד אמל"ח משודרג אשר עובר שינויים והתאמות?
"אני מעריך שחד משמעית כן. במלחמה בין איראן למערב, גבולות מדינת ישראל ומדינות הפרוקסי מצדדיה, לצערנו הרב מאד, המעבדה של העולם כולו, לנשק ואמל"ח, התנגשות בין טכנולוגיה צבאית מערבית לטכנולוגיה צבאית מזרחית".