דריכות, ייאוש ותקווה - כך מתנהלים תושבי ישובי קוו העימות הבוקר, לאחר המתקפה הרצחנית של חיזבאללה על היישוב מג׳דל שמס בצפון רמת הגולן, בה נרצחו 12 ילדים ובני נוער ומעל 30 נוספים נפצעו. בצד הישראלי ממתינים להחלטת הדרג המדיני לאפשר לצה״ל לפעול בעוצמה נגד חיזבאללה ומדינת לבנון. אולם בצפון מעריכים כי ישראל לא תשנה את המשוואה של עוצמת והיקף הלחימה.

"גם הג'וקים לא ישרדו": מומחה חימוש מסביר על הנשק החדש של חיזבאללה

מושב זרעית יושב על גדר המערכת בצפון. לאחרונה נבנתה חומת בטון בחלק הצפוני של המושב. ״קרוב שלי הגיע לביקור כאן וראה את הקבלן של משרד הביטחון בונה את החומה. הוא ביקש ממני לעצור לידו ושאל אותו: ׳תגיד, מה אתה בונה?׳ הקבלן אמר לו שבונים חומת מגן. הקרוב שלי השיב לו: ׳מהכוכב שאני מגיע ממנו - החזקים לא בונים חומות. רק החלשים בונים חומות הגנה מפני החזקים׳. לצערי, הוא צדק. מאז השבעה באוקטובר אנחנו רק מתמגנים. אנחנו בהגנה, אנחנו החלשים״ - אומר מוריס טייר ממושב זרעית.

המושב, שנשלט באש מהצד הלבנוני, נטוש כבר תשעה חודשים וחצי. אין איש בא ואין יוצא. עמדות חיזבאללה עומדות וצופות על המושב, כך גם המבנים שתושבי המושב מספרים כי משמשים את המחבלים כדי לצלוף או לאסוף מודיעין על הנעשה בזרעית. ביישוב לוחמי כיתת הכוננות, לוחמי חטיבת כפיר, וכן העדרים והתרנגולות בלולים. בעונה הזאת של השנה המושב צופה על הנוף הכי יפה בישראל, מים התיכון ועד רכס החרמון - הכל בפנורמה אחת. זרעית אמור להיות צפוף במאות תיירים ומטיילים, אבל ענף התיירות כעת הוא סיורי מלחמה.

מוריס מקיים לעיתונאים ולאנשי צבא שמגיעים למושב סיור בין שברים ומוקדי ההרס, מעשה טילי הנ״ט וטילי הבורקאן של החיזבאללה. בין גבשושית אחת בכביש לשנייה, ניתן לראות את בורות הפגיעה של הטילים ופצצות המרגמה. ברחובות שלמים ניתן לראות את נזקי הפגיעות: חלונות מנופצים, עצים עקורים ושבורים, חורים בקירות מבנים וגגות שקרסו מהפגיעות.

זרעית, כמו שתולה ושומרה, הנמצאים בסמוך, הפכו ליישובי רפאים. הזמן עצר שם מלכת כבר תשעה חודשים וחצי. מוריס, כמו יתר חברי המושב שנותרו לשמור על הבתים, לא מאמינים שהאירוע אתמול במג׳דל שמס יוביל את ישראל לשנות את המצב: ״בינתיים, שום דבר לא קורה. אנחנו מצפים שתתבצע פעולה שתרתיע את חיזבאללה. אנחנו מצפים שתקום כאן צפונית לגבול רצועת ביטחון. אנחנו לא חוששים מירי טילים, כי טילים יורים לכל הארץ, גם לתל אביב. החשש שלנו הוא מחדירות או ממנהרות. אנחנו חוששים שיקרה כאן מה שקרה בשבעה באוקטובר בעוטף עזה״.