בעקבות האסון במג'דל שמס, פרשנים בעולם הערבי מנסים לצפות מה עתיד לקרות והאם פנינו לקראת מלחמת כוללת, או שיצליח להישמר איפוק יחסי. בערוץ החדשות הסעודי אלחדאת' התראיין פרופסור טאריק פהמי המצרי, מומחה ליחסים בינלאומיים. פהמי טען שהאירוע במג'דל שמס "בהחלט מסוגל לפתוח חזיתות נוספות" ביחס לצה"ל טען: "בסופו של דבר מדובר בצבא מקצועי, בעל אמצעים ויכולות, שיש לו יתרון עוצמה".

כתבת אלחדאת' בביירות, ג'ינוואה יאתים, אמרה: "ישנו חשש ממשי בלבנון מכך שהאירוע ישמש כתירוץ עבור הישראלים לפתיחה במלחמה כוללת. בחודשים האחרונים נעשו מאמצים דיפלומטיים רבים. הממשלה הלבנונית כרכה את עמדתה לא אחת בעמדת חיזבאללה והודיעה שהזירה הזאת קשורה לזירה בעזה, כפי שחיזבאללה הצהיר".

נתניהו מכנס פורום מצומצם; בלבנון מדווחים: ישראל קיבלה החלטה סופית  
לקראת התקיפה המסתמנת של ישראל בלבנון - בצפון לא מפתחים ציפיות 

תקיפה בלבנון (צילום: דובר צה"ל)

עוד הוסיפה הכתבת: "עם החשש מהתמשכות המלחמה בעזה, מטבע הדברים ישנו חשש מתמיד מכך שיופרו כללי המשחק או הקווים האדומים. כל פרט קטן עלול להביא לפרוץ מלחמה כוללת, שלא ניתן יהיה ליישב אותה במאמצים דיפלומטיים. בתגובות שראינו אתמול ניכר שכולם הסכימו על הצורך באיפוק, מכיוון שמה שקרה אתמול הוא חמור מאוד".

הכתבת באלחדאת' טענה שבאירוע במג'דל שמס נהרגו גם תושבים שהם בעלי אזרחות סורית. והדגישה "זה עלול להוות תירוץ. אין משמעות להכחשה של חיזבאללה מכיוון שישראל הודיעה שהטילים האלה מבחינתה נורו משבעא, ושהתגובה תכוון כנגד מדינת לבנון ולא רק נגד ארגון חיזבאללה".

"אמנם ישראל נחלה כישלון חרוץ בעזה" טען פרופ' פהמי וסייג "אולם היא הצליחה לקבוע דריסת רגל ברצועה. נכון שהיא לא הגיעה לחטופים ולמנהיגי חמאס, אך היא צמצמה את שטח הרצועה וכבשה אותה". 

פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: Michael Giladi/Flash90 )
פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: Michael Giladi/Flash90 )

פהמי הוסיף: "ישראל ניצבת בפני מערכה ארוכה וממושכת אך היא מסוגלת לנהל מלחמה בכמה חזיתות, לאור יתרון העוצמה שיש לה והאמצעים והיכולות הצבאיות שלה, המאפשרות לה להיכנס למלחמה ביותר מחזית אחת".

הפרשן התייחס לאי ההסכמות ולמתיחות בין הדרג הצבאי למדיני בישראל, ולמתיחות הפוליטית בין המפלגות השונות, אך הצהיר: "המצב הוא באמת חמור ועל כן אני סבור שתהיה פעולה צבאית - הדיונים נוגעים רק להיקף ולצורה שלה. בסופו של דבר הצבא מוכן לפעולה הזאת. מסוכן לתלות תקוות בנושא המתווכות, כלומר שארה"ב או צרפת יתערבו וירגיעו את המצב. אני לא סבור שהתיווך יועיל, שכן יש לראש הממשלה נתניהו הזדמנות פז לטרפד את הכל וללכת לפעולה צבאית בלבנון".

תורגם באמצעות תרגום מקצועי ביירון